Nieuwe werkplaats voor spoedreparaties treinen in Den Haag

NS heeft op donderdag een nieuw Technisch Centrum geopend vlakbij Den Haag Centraal. Hier worden spoedreparaties aan treinen dicht bij het station uitgevoerd, waardoor treinen sneller weer het spoor op kunnen voor de reizigers. “Het gaat eigenlijk om de ‘KwikFit’ of de wegenwacht van het spoor,” aldus Leo van Dongen van NS-dochter NedTrain die het centrum officieel opende in aanwezigheid van monteurs, vertegenwoordigers van de gemeente en andere genodigden.

Het nieuwe centrum, dat op 1 september gaat draaien, zit vlakbij Den Haag Centraal, op het spoorwegemplacement ‘De Binckhorst’ van het gelijknamige Haagse industrieterrein. Het is het tweede centrum in zijn soort. In de zomer van 2014 is een vergelijkbaar Technisch Centrum geopend in Utrecht. NedTrain heeft de intentie om ook in Nijmegen en Zwolle een Technisch Centrum te laten bouwen.

Het nieuwe Technische Centrum moet de periode verkorten waarin treinen in onderhoud zijn. De centra worden op locaties gebouwd waar ze het meeste bijdragen aan de doelstelling van NedTrain om meer en sneller treinen te repareren. Het zijn locaties waar veel treinen staan opgesteld en waar NedTrain voorheen slechts beperkte voorzieningen had. Het is meestal aan het einde van de lijn van het spoorwegnet, behalve bij Utrecht. Omdat de centra zo kort mogelijk op het vervoersproces zitten, hoeven ze maar kort onttrokken te worden uit de treindienst in geval van een reparatie.

Investeringen

Volgens wethouder De Bruijn van Den Haag is het nieuwe centrum een aanwinst voor de stad. “Den Haag is een echte spoorstad en deze investering onderstreept dat nog eens. Al in 1843 opende station Hollands Spoor. Later volgde Den Haag Centraal. De opening van het Technisch Centrum komt naast vele andere investeringen die NS momenteel doet in de Haagse regio. Zo wordt station Den Haag Centraal ingrijpend gemoderniseerd en krijgt de samenwerking tussen NS en HTM verder gestalte.”

Een treinstel rijdt jaarlijks al gauw zo’n 275.000 km. Af en toe treden dan urgente storingen op die moeten worden verholpen. De nieuwe Technische Centra zijn gebouwd om dergelijke storingen sneller te verhelpen, dichtbij het vervoersproces. “Werkzaamheden zoals de vervanging van stroomafnemers, koppelingen en ruiten kunnen we hier veel sneller uitvoeren zonder dat dat het reguliere onderhoudsproces in de onderhoudsbedrijven verstoort,” aldus Leo van Dongen.

Minder infracapaciteit nodig

“Zo maken we minder kilometers naar de verschillende werkplaatsen en zijn er bovendien minder treinen onttrokken aan het treinverkeer. Ook vragen we zo minder van de  infracapaciteit op het toch al drukke Nederlandse spoornet en helpt het kosten te besparen.” Regulier (planmatig) onderhoud gebeurt in onderhoudsbedrijven van NedTrain verspreid over het land.

Het Technisch Centrum in Den Haag heeft één putspoor, waarop één trein kan worden onderhouden. Het putspoor is geschikt voor 6 baks-materieel. De locatie is gebouwd met duurzaamheid in het achterhoofd. Zo beschikt het over zonnepanelen, led-verlichting in de werkput en diverse water, energie- en afvalbesparende voorzieningen. Het Technisch Centrum beschikt over het vier sterren-label van BREEAM (duurzaamheidslabel van het gebouw).

NedTrain plaatste eerder een filmpje over het Technisch Centrum in Utrecht. Deze kun je hieronder bekijken:

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.