ERTMS pilot, Utrecht-Amsterdam

‘Onvoldoende personeel voor inbouw ERTMS in treinmaterieel’

De inbouw van het beveiligingssysteem ERTMS in het treinmaterieel is een karwei met een omvang waarvoor op dit moment geen personeel beschikbaar is. Daarom dienen er diverse maatregelen genomen te worden om te voorkomen dat een tekort aan medewerkers de plannen onuitvoerbaar maakt. Dat kwam bij een co-creatiesessie over ERTMS naar voren, waaraan diverse spoordeskundigen deelnamen.

Door de schaarste zullen leveranciers mogelijk meer tijd nodig hebben dan in de offerte uitvraag wordt gevraagd en meer dan in het contract wordt vastgelegd. Beide varianten zijn schadelijk voor het succes van het ERTMS-programma.

Dat bleek tijdens de Dag van de Rail, waarin spoorprofessionals onder leiding van senior consultant Peter Zijdemans van Ricardo Rail (voorheen Lloyd’s Register Rail) over de inbouw van het Europese systeem in het treinmaterieel discussierden.

Ombouw treinmaterieel

Voor de implementatie van ERTMS dienen meer dan vijfhonderd treinen omgebouwd worden, per trein is een aanzienlijk aantal manuren nodig en de ombouw van de hele vloot moet in een paar jaar plaatsvinden. De schatting is dat daarvoor duizend medewerkers nodig zijn. Zijdemans: “Het werk naar het buitenland verplaatsen zal de spoorsector maar gedeeltelijk helpen, omdat daar vergelijkbare projecten lopen.”

Tijdens de sessie werd duidelijk dat de partijen die de mensen uiteindelijk gaan leveren maar beperkt werken aan de opbouw van gekwalificeerd personeel, omdat het nog onduidelijk is wie welke opdracht gaat krijgen. Dat geldt niet alleen voor de leveranciers van ERTMS-apparatuur, maar ook voor hun toeleveranciers. Toeleveranciers zijn in dit verband niet alleen leveranciers van hardware, maar ook van engineering, certificering, testen en spoorcapaciteit.

ERTMS-programma

In de discussie werden verschillende oplossingen genoemd om personeelsgebrek te voorkomen. Snel aanbesteden zou leveranciers in staat stellen om hun personeelsbestand op te bouwen. Ook slimme aanbesteding en engineering waarbij rekening wordt gehouden met personeelsschaarste kan een oplossing zijn.

Er werd geopperd voor een mbo-opleiding, waarbij monteurs een werkgarantie tijdens de aanbesteding krijgen. Verder pleitten de deelnemers aan de sessie voor ‘incentives voor bedrijven om nu te investeren in kennisontwikkeling’. Het resultaat van de co-creatiesessie is aangeboden aan programmadirecteur ERTMS Wim Fabries van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Treinmaterieel

Het is de bedoeling dat ERTMS in de periode tot en met 2022 in al het treinmaterieel is ingebouwd. Voor de infrastructuur is het de planning dat het Europese systeem in 2028 op de Trans Europese Netwerk-corridors en de drukke spoortrajecten is uitgerold.

Het ERTMS-programma heeft inmiddels al wat vertraging opgelopen, onder meer omdat de bemensing van het programmateam langer duurde dan gepland. In de derde voortgangsrapportage ERTMS wordt ingegaan op mogelijke maatregelen om de verloren tijd in te halen.

Lees ook:

ERTMS-apparatuur
ERTMS-apparatuur

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “‘Onvoldoende personeel voor inbouw ERTMS in treinmaterieel’”

Arco Sierts|22.07.15|14:00

Dan laten we de inbouw toch niet door het conglomoraat Ricardo / Lloyds / NedTrain doen, maar door partijen die wel kunnen performen als het moet? En waarom zou je gedetailleerde kennis over ERTMS moeten hebben om zoiets te kunnen? Zoiets dient omwille van de kosten per definitie als een ‘Ikea-achtige’ serieklus uitgevoerd te worden! Algemene installatievaardigheden, 1 dag introductie & procedure en 1 dag ‘hands-on’ & toets lijken me meer dan voldoende. Het is geen rocket-science :)

Paul Lamote|24.07.15|14:42

Goed nieuws. Dan gaat deze grootste geldverspilling uit de geschiedenis misschien wel niet door.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.