Historische Benelux-Hondekop naar Nederland

De enige bewaard gebleven Benelux-Hondekoptrein komt weer naar Nederland. Het historische treinstel is door de Stichting Hondekop overgenomen van de Belgische spoorwegen NMBS, die de locomotief sinds de buitendienststelling in 1986 heeft bewaard.

De Benelux-Hondekop was een tweewagen-treinstel uit 1957 en was de eerste elektrische trein tussen Amsterdam en Brussel. Er zijn twaalf stuks gebouwd, waarvan acht voor de Nederlandse Spoorwegen en vier voor de Belgische. Na dertig jaar tussen de Nederlandse en Belgische hoofdsteden te hebben gereden, is het materieel eind jaren ’80 van de rails genomen.

De Nederlandse treinen zijn allemaal gesloopt, de Belgen hadden één treinstel bewaard en opgeborgen in een loods in Leuven. Dit treinstel met serienummer 220.902 is nu overgenomen door de Stichting Hondekop, die er een museumtrein van wil maken.

Bemiddeling

“De Stichting heeft de Benelux Hondekop 220.902 altijd goed in de gaten gehouden”, staat op de website te lezen. “Toen bekend werd dat de NMBS het treinstel wilde afstoten, bedacht het bestuur zich geen moment en heeft contact gezocht met de NMBS. Mede door bemiddeling van het bedrijf Qrail is het mogelijk geworden het treinstel in Nederlandse handen te krijgen.” QRail is een bedrijf uit Praag dat bemiddelt in spoorwegmaterieel en juridische ondersteuning in de spoorwegsector verleent.

De Stichting Hondekop is naar eigen zeggen ‘verheugd’ om de Benelux-Hondekop in de collectie op te nemen. “We hebben al een Nederlandse Hondekop (een vierdelige 766), waarmee we regelmatig ritten maken. Dat willen we ook met de Benelux-Hondekop”, aldus voorzitter Erik de Zwart.

Spoorgeschiedenis

Na een flinke opknapbeurt moet de nieuwe aanwinst weer zelf kunnen rijden in zowel Nederland als België. De stichting noemt de trein spoorgeschiedenis van beide landen, een geschiedenis die “des te belangrijker is in het licht van de recente ontwikkelingen in het railvervoer tussen Nederland en België.”

De Benelux-Hondekop wordt momenteel gereedgemaakt voor transport naar Nederland met ondersteuning door Stichting Holland Spoor.

Auteur: Redactie

1 reactie op “Historische Benelux-Hondekop naar Nederland”

Antoine Berben|16.07.15|20:42

Mooi dat dit is gelukt alleen stoort het mij ernstig om nota bene hier in de tekst te moeten lezen dat het om een locomotief zou gaan (regel 3).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.