NS, Intercity, stoptrein, spoor, rail, bovenleiding, Utrecht

NS en ProRail willen meer testen op A2-corridor

NS en ProRail zien ervan af om al in 2017 de frequenties te verhogen van het treinverkeer op de zogenaamde A2-corridor (Amsterdam-Eindhoven). De nieuwe infrastructuur rond Utrecht met meer capaciteit voor de bijsturing vraagt een andere werkwijze. Die nieuwe werkwijze wordt eerst getest, voordat er meer treinen gaan rijden. Zo wil NS de invoering van het hoogfrequente spoorvervoer op het druk bereden spoornetwerk geleidelijk aan invoeren.

Gevreesd wordt dat de gevoeligheid voor verstoringen op het traject gekoppeld aan de oplevering van het DoorstroomStation Utrecht (DSSU) de situatie op het spoor tussen Amsterdam en Eindhoven extra complex maakt. Daarom willen de vervoerder en de spoorbeheerder meer tijd. Dat staat in de voortgangsrapportage over de Lange Termijn Spooragenda (LTSA) die staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Lange Termijn Spooragenda

Zijn de uitkomsten van de testperiode positief, dan gaat de beoogde frequentieverhoging in een latere dienstregeling van start. In de Lange termijn Spooragenda (LTSA) staat dat er zes treinen per uur in plaats van vier moeten gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, het zogenaamde ‘spoorboekloos’ rijden.

De ingrijpend veranderde dienstregeling die eind 2016 ingaat (dus niet de nieuwe dienstregeling voor komend jaar), bevat al wel frequentieverhogingen op andere trajecten in het land, zoals tussen Lelystad, Almere en Schiphol waar elke kwartier een Intercity gaat rijden. De spooragenda bevat daarnaast nog veel beoogde verbeteringen, zoals vanaf 2017 extra sprinters in de spits tussen Groningen en Assen en de uitbreiding van de treindienst tussen Leeuwarden en Meppel.

Schiphol

De intercity vanuit Den Haag gaat via de Hogesnelheidslijn (HSL) naar Eindhoven rijden. Dit scheelt zo’n tien minuten. Venlo krijgt een intercity naar Utrecht en Amsterdam en de intercity tussen Zwolle en Roosendaal blijft ook tussen Arnhem en Nijmegen als intercity rijden, wat de reistijd vijf minuten korter maakt. Verder komen er op verschillende trajecten meer sprinters en worden stoptijden verkort.

Ook de betrouwbaarheid van het spoor rond Schiphol moet omhoog, onder andere door strakkere maatregelen rond verstoringen zoals extra inspecteurs en storingsploegen die dichter bij het spoor worden gestationeerd.

Beter en Meer

De zes intercitys per uur tussen Amsterdam en Eindhoven wordt het het eerste traject waar NS hoogfrequent rijdt. NS en ProRail werken in het programma ‘Beter en meer’ samen om het spoorvervoer in Nederland naar een hoger plan te brengen. Daarvoor moeten eerst de prestaties op deze corridor verbeterd worden, alvorens er meer treinen kunnen gaan rijden.

Op de Dag van de Rail afgelopen juni liet programmamanager Jeroen Fukken van Beter en Meer al weten dat zes intercity’s per uur tussen Amsterdam en Eindhoven wellicht iets te ambitieus is. Hij zei dat het realistischer is om ze rond 2018 te verwachten. Beter en Meer is programmaonderdeel van de Lange Termijn Spooragenda.

Lees ook:

‘Nieuwe intercity’s hooguit pas in 2018 tussen Amsterdam en Eindhoven’

 

Auteur: Redactie

2 reacties op “NS en ProRail willen meer testen op A2-corridor”

Michiel ten Broek|10.07.15|12:28

Kleine correctie op de inleiding: de nieuwe infrastructuur in en om Utrecht bieden niet mee, maar juist minder capaciteit voor bijsturing. Dat geldt in optima forma voor de intercitycorridor van/naar de richting Amsterdam van/naar de richtingen Arnhem en Den Bosch. Die bestaat feitelijk uit een corridor noord-zuid (via spoor 18/19) en eentje zuid-noord (via 5 en 7), zonder wisselverbindingen in de buurt. Dat zal vast wel ‘even wennen’ zijn.

Marnix van Boetzelaer|02.08.15|11:47

In de eerste alinea staat een pertinente fout: De nieuwe infrastructuur rond Utrecht als gevolg van DSSU leidt juist tot MINDER flexibiliteit voor de bijsturing. Dat is ook de reden voor het uitstel, zoals in de tweede alinea wordt beschreven: door gebrek aan flexibiliteit wordt het een digitale corridor: hij rijdt of hij rijdt niet. Zonder enige tussenvorm. Over een jaar of 20 zullen de wissels die nu verwijderd worden er wel weer terug gelegd zijn….

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.