Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

NS vraagt treinfabrikanten om offertes voor nieuwe Intercity’s

Spoorvervoerder NS heeft in een zogenaamde ‘request for proposal’ vier geselecteerde leveranciers gevraagd om te komen met offertes voor de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze nieuwe intercity’s gaan vanaf de dienstregeling van 2021 zowel over het hoofdrailnet als de HSL rijden. Ze moeten tenminste 200 kilometer per uur kunnen rijden.

NS heeft in een eerdere fase van de aanbesteding (de zogeheten RFI-fase) vier leveranciers geselecteerd. Dat deed de spoorvervoerder na een uitgebreid selectieproces, waarbij rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “NS vraagt treinfabrikanten om offertes voor nieuwe Intercity’s”

Antoine Berben|26.06.15|01:06

Is het geen kapitaalvernietiging (al geweest) om die serie 186 te bestellen die duidelijk niet voldoen aan de basisvoorwaarden voor hoogwaardig internationaal sneltreinverkeer ondanks de snelle behoefte aan een volwaardige vervanger van de FYRA?
Want goed beschouwd is de serie 186 dit niet qua topsnelheid.
En nu wordt er weer een nieuwe offerte uitgedaan voor nieuw materieel en is die serie 186 dan inmiddels ook weer overbodig zoals de serie 1600 destijds?
Hap-snap beleid blijft dit maar!

Chris de Boer|11.07.15|17:23

Op zich vind ik het geen kapitaalvernietiging.
De Traxx-locomotieven kan NS achteraf bijvoorbeeld inzetten in de IC Berlijn (die nu al regelmatig invalt voor de 1700) en de IC Brussel. Ook in de CityNightLine rijden Traxx-locomotieven van NS mee die ter vervanging van de 1700 omdat er op het baanvlak Emmerich geen locs 1700 meer toegelaten zijn (ERMTS).

Hubert Mulder|19.07.15|12:31

Mooi, even naar de OBB in Oostenrijk gaan kijken met hun OBBRailjet, super de luxe rijtuigen en goed voor 230 km/u en internationaal inzetbaar en al op de plank van de fabrikanten. Gewoon een lenen (huren) en testen op de HSL en de Traxx locs zijn inderdaad ruim inzetbaar daar zij al de type goedkeuring hebben van onze buurlanden. Zelf 10 jaar bij de Ciwlt gewerkt en juist met de moderne ontwikkelingen van de laatste 30 jaar is een luxe trein wel een goede concurrent voor de luchtvaart.

Arco Sierts|22.07.15|14:23

@Antoine: ja, de serie 186 is een paniekmiskoop geweest. Mocht niet falen, dus dan maar copie Benelux. Maar goed, ze zullen vast wel weer door te verkopen zijn. Eens met Hubert dat OBBRailjet op korte termijn beter alternatief zou zijn geweest, maar dat wordt dus nu integraal opgepakt met binnenlandse IC.

@Chris: als er 1 treinserie is waar je (minimaal!) 200 km/u-snel multisysteem-materieel zou moeten inzetten, dan is het Asd-Berlijn wel. Eindelijk af van die zotte locwissel in Bentheim :)

Antoine Berben|23.07.15|14:28

De OBBRailjet is inderdaad een prima trein die ook nog eens snel kan worden geleverd aangezien er al een serie van rond rijdt, daarnaast ziet deze trein er ook nog eens gelikt uit allemaal waar.
Maar wat dan wel weer om de hoek komt kijken is dat deze trein en degene waarvoor nu biedingen worden ingewacht wel weer enkeldeks treinen zijn, waardoor die 25.000 zitplaatsen weer ouderwets veel ruimte zullen gaan innemen op onze sporen moeten we dat weer gaan willen en kan dat eigenlijk wel?

Arco Sierts|28.08.15|11:10

@antoine: aan de forse VIRM4- en -6-stellen zitten ook kosten, waaronder het te vaak te groot rijden in de rustige uren. Dat zijn dure bakkilometers! Zie bijvoorbeeld de inzet van VIRM naar Zl-Gn/Lw. Vroegah werd de spitspiek weggereden met de zogenaamde ‘voortreinen’. Buiten de spits stonden die stellen reserve en beschikbaar voor reiniging/klein onderhoud. Nu rijdt NS met VIRM zonder de voortreinen. Dat knelt, zowel binnen (nog krap, halteertijden) als buiten de spits (lege-stoelen-vervoer).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS vraagt treinfabrikanten om offertes voor nieuwe Intercity’s | SpoorPro.nl
Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

NS vraagt treinfabrikanten om offertes voor nieuwe Intercity’s

Spoorvervoerder NS heeft in een zogenaamde ‘request for proposal’ vier geselecteerde leveranciers gevraagd om te komen met offertes voor de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG). Deze nieuwe intercity’s gaan vanaf de dienstregeling van 2021 zowel over het hoofdrailnet als de HSL rijden. Ze moeten tenminste 200 kilometer per uur kunnen rijden.

NS heeft in een eerdere fase van de aanbesteding (de zogeheten RFI-fase) vier leveranciers geselecteerd. Dat deed de spoorvervoerder na een uitgebreid selectieproces, waarbij rekening is gehouden met de lessen uit eerdere materieelprojecten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “NS vraagt treinfabrikanten om offertes voor nieuwe Intercity’s”

Antoine Berben|26.06.15|01:06

Is het geen kapitaalvernietiging (al geweest) om die serie 186 te bestellen die duidelijk niet voldoen aan de basisvoorwaarden voor hoogwaardig internationaal sneltreinverkeer ondanks de snelle behoefte aan een volwaardige vervanger van de FYRA?
Want goed beschouwd is de serie 186 dit niet qua topsnelheid.
En nu wordt er weer een nieuwe offerte uitgedaan voor nieuw materieel en is die serie 186 dan inmiddels ook weer overbodig zoals de serie 1600 destijds?
Hap-snap beleid blijft dit maar!

Chris de Boer|11.07.15|17:23

Op zich vind ik het geen kapitaalvernietiging.
De Traxx-locomotieven kan NS achteraf bijvoorbeeld inzetten in de IC Berlijn (die nu al regelmatig invalt voor de 1700) en de IC Brussel. Ook in de CityNightLine rijden Traxx-locomotieven van NS mee die ter vervanging van de 1700 omdat er op het baanvlak Emmerich geen locs 1700 meer toegelaten zijn (ERMTS).

Hubert Mulder|19.07.15|12:31

Mooi, even naar de OBB in Oostenrijk gaan kijken met hun OBBRailjet, super de luxe rijtuigen en goed voor 230 km/u en internationaal inzetbaar en al op de plank van de fabrikanten. Gewoon een lenen (huren) en testen op de HSL en de Traxx locs zijn inderdaad ruim inzetbaar daar zij al de type goedkeuring hebben van onze buurlanden. Zelf 10 jaar bij de Ciwlt gewerkt en juist met de moderne ontwikkelingen van de laatste 30 jaar is een luxe trein wel een goede concurrent voor de luchtvaart.

Arco Sierts|22.07.15|14:23

@Antoine: ja, de serie 186 is een paniekmiskoop geweest. Mocht niet falen, dus dan maar copie Benelux. Maar goed, ze zullen vast wel weer door te verkopen zijn. Eens met Hubert dat OBBRailjet op korte termijn beter alternatief zou zijn geweest, maar dat wordt dus nu integraal opgepakt met binnenlandse IC.

@Chris: als er 1 treinserie is waar je (minimaal!) 200 km/u-snel multisysteem-materieel zou moeten inzetten, dan is het Asd-Berlijn wel. Eindelijk af van die zotte locwissel in Bentheim :)

Antoine Berben|23.07.15|14:28

De OBBRailjet is inderdaad een prima trein die ook nog eens snel kan worden geleverd aangezien er al een serie van rond rijdt, daarnaast ziet deze trein er ook nog eens gelikt uit allemaal waar.
Maar wat dan wel weer om de hoek komt kijken is dat deze trein en degene waarvoor nu biedingen worden ingewacht wel weer enkeldeks treinen zijn, waardoor die 25.000 zitplaatsen weer ouderwets veel ruimte zullen gaan innemen op onze sporen moeten we dat weer gaan willen en kan dat eigenlijk wel?

Arco Sierts|28.08.15|11:10

@antoine: aan de forse VIRM4- en -6-stellen zitten ook kosten, waaronder het te vaak te groot rijden in de rustige uren. Dat zijn dure bakkilometers! Zie bijvoorbeeld de inzet van VIRM naar Zl-Gn/Lw. Vroegah werd de spitspiek weggereden met de zogenaamde ‘voortreinen’. Buiten de spits stonden die stellen reserve en beschikbaar voor reiniging/klein onderhoud. Nu rijdt NS met VIRM zonder de voortreinen. Dat knelt, zowel binnen (nog krap, halteertijden) als buiten de spits (lege-stoelen-vervoer).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.