Rood sein, spoor, rails

Nieuwe editie Europese EMC-normenreeks voor spoorwegen

De normenreeks NEN-EN 50121 ‘Spoorwegen en soortgelijk geleid vervoer – Elektromagnetische compatibiliteit (EMC)’ is vernieuwd. De vijfdelige NEN EN 50121-reeks is opgezet volgens de laatste inzichten om comptabiliteit tussen de verschillende delen van het spoorsysteem te bereiken en om overeenstemming met de EMC-richtlijn te behalen.

Problemen met elektromagnetische compatibiliteit komen overal voor. Dat gebeurt niet alleen in tractievoertuigen en de tractievoorziening, maar ook in alle subsystemen aan boord van rollend materieel en in de vaste installaties, zowel bij normaal bedrijf als bij storingen. Het railvervoer is elektrotechnisch gezien complex. Het optreden van hoge belastingen (tot enkele MVA) en het gebruik van vermogenselektronica met het niet-lineair gedrag zorgt dat hogere harmonischen worden opgewekt.

Elektrische tractie

Een belangrijke toepassing in het railvervoer is de elektrische tractie. Dit kan rechtstreeks, diesel-elektrisch of accu-aangedreven zijn. Daarnaast worden onder andere de verwarming, verlichting, airconditioning en de cateringvoorziening met al hun omzetters elektrisch gevoed.

Het seinwezen (met vele veiligheidsfuncties) en telecommunicatiesystemen (met onder andere passagiersinformatie) zijn uitgerust met talloze ICT-systemen die ook elektrisch gevoed moeten worden. Bij een niet-juist ontwerp kunnen er problemen met ongewenste interactie ontstaan. Klik hier voor meer informatie over de nieuwe normenreeks.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.