ERTMS pilot, Utrecht-Amsterdam

Ingenieursbureaus gaan ERTMS testen via ‘dry run’

Het programma ERTMS gaat samen met de ingenieursbureaus Verebus, Arcadis, Movares en Grontmij de ERTMS-voorschriften uitwerken en testen die nodig zijn voor de ombouw naar ERTMS. Zij gaan de ontwerpvoorschriften opstellen en de processen definiëren voor het maken van een Railverkeerstechnisch ontwerp (RVTO) voor ERTMS-baanvakken. Daarna vindt er een zogenaamde ‘dry run’ plaats.

In deze ‘dry run’ worden de ontwerpvoorschiften, het ontwerpproces en de ondersteunende tooling door het ontwerpen van concrete infrastructurele situaties getest. Dit wordt gedaan voor onder andere het baanvak Kijfhoek-Belgische grens. Zo wordt er gekeken of de voorschriften goed aansluiten op de praktijk. Daarmee wordt de basis gelegd voor het ontwerp van de andere baanvakken die met ERTMS worden uitgerust.

Programma ERTMS

Het programma ERTMS is een samenwerkingsprogramma tussen het ministerie van Infrastructuur en Milieu, ProRail en NS. De komende jaren wordt het Europese systeem ERTMS op een groot aantal baanvakken van het Nederlandse spoor uitgerold. Voordat de daadwerkelijke ombouw van het huidige beveiligingssysteem ATB naar ERTMS start, is een goede voorbereiding noodzakelijk. Het programma ERTMS wil deze voorbereiding samen met de andere partijen in de spoorbranche doen, zo meldt ze in haar nieuwsbrief.

De gecertificeerde ingenieursbureaus zijn begin maart uitgenodigd om deel te nemen en en willen hier allemaal aan meewerken. Het programma ERTMS gaat samen met de ingenieursbureaus de ontwerpvoorschriften opstellen en de processen definiëren voor het maken van een Railverkeerstechnisch ontwerp (RVTO) voor ERTMS-baanvakken.

Marktpartijen

Verder zijn er op 12 maart en 9 april twee bijeenkomsten georganiseerd voor marktpartijen als ingenieursbureaus, leveranciers van ERTMS-systemen, aannemers, adviesbureaus en certificeringsinstanties. Programmadirecteur ERTMS Wim Fabries presenteerde hier de countouren van de aanbestedingstrategie en de laatste stand van zaken van het programma. Daarnaast bestond een belangrijk deel van het programma uit input van de aanwezige bedrijven.

Ook komende periode zullen marktpartijen betrokken worden bij de verderde uitwerking van het programma en de aanbestedingstrategie. Dit gebeurt onder andere via marktconsultaties, de MarktscanPlus en stakeholderbijeenkomsten.

Pilot ERTMS

Op dinsdag 31 maart is de ERTMS pilot Amsterdam-Utrecht beëindigd. Op die dag werden de laatste ritten onder ERTMS Level 2 gereden. De komende maanden worden de laatste ritgegevens verwerkt als input voor de antwoorden op de onderzoeksvragen van de pilot. Een aantal vervoerders zal ook na de proef onder ERTMS Level 2 blijven rijden.

In 2014 heeft het kabinet besloten dat ERTMS (European Rail Traffic Management System) in eerste instantie op de Trans Europese Netwerk-corridors en de drukke spoortrajecten wordt uitgerold. De bestaande treinbeveiliging wordt daarmee vervangen en verbeterd. 
Na een onderzoeksfase waarin nut en noodzaak, verschillende scenario’s en kosten en baten zijn bekeken, wordt ERTMS vanaf gefaseerd ingevoerd. Daarvoor is tot en met 2028 een budget van 2,57 miljard euro beschikbaar gesteld. 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Ingenieursbureaus gaan ERTMS testen via ‘dry run’”

Sèbastiaan de Groot|07.05.15|11:41

Ik hoop dat het hele Nederlandse spoorwegennet wordt uitgerust met het ERTMS.
Samen met de RandstadRail Den Haag Zoetermeer en Den Haag Rotterdam.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.