Maglev, magneettrein, Japan

‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’

De Japanse magneetzweeftrein JR Central Maglev behaalde vorige week een nieuw snelheidsrecord met 603 kilometer per uur. De spoorsector heeft met deze hogesnelheidstrein eindelijk een antwoord op de personenauto. Daarom dient er geïnvesteerd te worden in de introductie van een magneetzweeftrein op het Nederlandse spoor, vindt voorzitter Wouter van Gessel van Stichting Freedom of Mobility.

Lees hieronder zijn opiniestuk.

OPINIE – De Autorai is met 292.000 bezoekers weer een enorm succes geworden. Vele mensen vergaapten zich weer aan al die mooie, snelle auto’s. Dat de auto immens populair is geworden, laat het kijkcijfer kanon Top Gear elke keer weer zien. De autoindustrie investeert miljarden om zijn producten aan de toekomstige klanten te zien. Er wordt niet gezeurd over kosten en schadelijke bijwerkingen in het milieu en gezondheid.

Wereldrecord

Afgelopen week had de spoor- en OV-branche ook een primeur. De Japanse magneetzweeftrein JR Central Maglev behaalde zonder problemen een nieuw wereldsnelheidsrecord voor geleide voertuigen met 603 kilometer per uur. In plaats van dat de spoor- en OV-sector het  nieuws positief en met veel gejuich ontvangen, was de kritiek niet van de lucht. Maglev, oftewel Magnetic Levitation, is te duur. Kost te veel energie. Niet te gebruiken met het huidige spoor. En met zo’n hoge snelheid kunnen de Nederlandse steden niet met elkaar verbonden worden.

Met deze reacties reageren de spoor- en OV-mensen hetzelfde als de trekschuitbemanning met het opkomen van de spoorwegen. Dat de reacties van de trekschuitbemanning terecht was, is logisch. De trekschuit hield op te bestaan. Echter met Maglev houdt het spoor niet op. Integendeel. De spoormensen kijken vooral naar de maximale snelheid van deze voertuigen en trekken daarmee de vergelijking met de hogesnelheidstrein. Daarmee doet de spoor- en OV sector zich enorm tekort. Er zijn een aantal andere eigenschappen naast de enorm hoge topsnelheid.

Magneetzweeftrein

De kracht van Maglev om zeer snel doch comfortabel op te trekken en te decelereren. Zonder last van slippende wielen. Vreet het het spoor niet op. Zorgt niet voor fijnstof en gaat er minder energie verloren met weerstand door tandwielen. Verder heeft de Maglev geen last van spanningssluizen en fase scheidingen die de baan complex maken en de snelheid van een trein verlagen. Ook een te harde wind zal de magneettrein in de operatie niet hinderen.

In de huidige situatie van spoorinfra en dienstregeling gaan de hogesnelheidstreinen de belangrijke stations voorbij en daarmee zal het reizigers overslaan. Een nadelig gevolg is ook dat je een complexe railinfra moet hebben met een complexe dienstregeling. Bijkomend is dat bij een verstoring er een totaal infarct is.

Dienstregeling

In de huidige dienstregeling versterken de treinseries elkaar niet, maar zitten elkaar in de weg. Ondanks dat de spoorsector continu probeert om een dienstregeling met hoge snelheden en hoge frequentie met de huidige spoorinfra te ontwikkelingen, zullen deze stranden omdat het huidige infra het niet toelaat.

Wil de spoorsector daadwerkelijk met een hoge snelheid en hoge frequentie een betrouwbare dienstregeling aanbieden, die zelfs bij onderhoud geen problemen veroorzaakt, dan zal er geïnvesteerd moet worden. De stoptrein en intercity moeten absoluut van elkaar gescheiden worden. Maglev kan met zijn eigenschappen juist alle steden met elkaar verbinden en een enorme reistijd winst met een factor 2 tot 5 behalen. Geen enkel ander voertuig kan dit.

Onderhoud

Dat de magneettrein niet direct kan aansluiten op het conventionele spoor is dus geen nadeel maar een voordeel. Stoptreinen en intercity’s kunnen nooit in elkaars rijpad komen en ze kunnen bij verstoring elkaar versterken. Dit is een belangrijk pluspunt, want een hoge frequentie van conventionele stoptreinen zorgt voor flink meer onderhoud en dus buitendienststellingen van delen van het spoor. Maglev heeft daar geen last van. Het raakt nergens de baan en zal dus niet voor slijtage en fijnstof zorgen.

Het OV heeft met dit verbeterd spoor aan de ene kant van het spectrum de fiets voor de deur tot deur-behoefte van de reiziger en aan de andere kant van het systeem de Maglev. Hiermee heeft de gehele spoorsector eindelijk een antwoord op de personenauto. Want de auto elektrisch en/of zelfsturend heeft anders dan de autobranche doet vermoeden echt zijn langste tijd gehad.

Wouter van Gessel, voorzitter Stichting Freedom of Mobility

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’”

Arco Sierts|30.04.15|11:54

Ik meende dat we deze zweefdiscussie nu wel achter ons hadden gelaten. De torenhoge kosten van een nieuw, losstaand ultrahogesnelheidsspoor wegen nooit op tegen de baten. Anders was het toch allang privaat van start gegaan? Dus moet de belastingbetaler meebetalen. Maar die heeft voldoende aan het huidige, ook al fors gesubsidieerde spoor. Als het spoor vandaag compleet nieuw gebouwd zou moeten worden, zou het ook niet meer zo gebeuren. Maar dat hebben we al, en dus maken we daar nog wat van.

Frank Menger|30.04.15|12:56

@Arco Dit is wel een erg eenzijdige blik op de materie. Juist de splitsing van JR Rail maakt dit mogelijk. Een staatsbedrijf dat privaat werd in 5 verschillende delen. Verder mis je de ondertoon in dit artikel. De bestaande infrastructuur gaar veel meer werken als een metronet. Als feeder. Duur is relatief gezien de investeringsachterstanden in Nederland. Tel in Japan ook nog aardbevingsbestendigheid erbij 20 -30% plus op normaal budget. Met 500 kilometer zitten we redelijk diep in Duitsland.

Wouter van Gessel|01.05.15|11:45

Het oude denken over de magneettrein is idd afgelopen. Door anders te kijken naar de karakteristieken van Maglev als metro in IC zijn er kansen voor de regio’s en voor het land. Dat geen privaat bedrijf het gaat doen lijkt me niet moeilijk. De OV sector is een zwakke sector met veel te veel opdrachtgevers. Er geen visie en is de sector uiterst onbetrouwbaar. Ook voldoet het HUIDIGE OV niet aan eisen van de mobilist zoals de auto dat wel doet.Om marktaandeel terug te veroveren is investeren nodig

Wouter van Gessel|01.05.15|11:52

Er zijn vraagstukken op wereldniveau die invloed krijgen op onze welvaart en welzijn zoals het brand-en grondstoffen vraagstuk, 9miljard mensen op aarde, opkomende economieën, krimp in NL, regionaal de files en fijnstof. De auto is geen antwoord op deze vraagstukken. Echter Het OV wel MITS het OV eenvoudiger, betrouwbaarder en sneller wordt.Het OV heeft met de Ebike, Metro,Stoptrein en Maglev TransrapidTR9 een antwoord die voldoet aan de eisen van mobilist.Stations moeten voldoen aan TOD

Wilbert Jansen|01.05.15|20:32

Goed idee om dit serieus aan te pakken. Het scheiden van twee elkaar voortdurend in de weg zittende verkeersstromen (Intercity en stoptrein) is een gouden greep en de mogelijkheid om gebruik te maken van de voordelen van JR Magreb een gouden kans. Als je dit dan ook nog grensoverschrijdend zou kunnen gebruiken, wordt het alleen maar aantrekkelijker.
Ja, het kost geld maar dat zou bij de huidige infrastructuur ook gelden en wellicht wel veel duurder zijn. Ik zeg DOEN !

Wouter van Gessel|03.05.15|16:36

De aanleiding is de record van JRcentral Maglev. Met deze blog wil ik aangeven dat anders naar Maglev gekeken moet worden en dit technisch systeem een kans is voor de spoor-,OV- en zelfs de luchtvaartsector. Het beste maglevsysteem die voldoet aan de eisen die de stichting hanteert, namelijk ruime voertuigen met mogelijkheid om (E)vouwfiets mee te nemen en acceptabele infra is de Transrapid TR09. Wij van Stichtingfrom zijn plannen aan het maken voor projecten in Nederland. We gaan het proberen.

Daan Houtman|07.05.15|11:05

Twee elkaar voortdurend in de weg zittende verkeersstromen (Intercity en stoptrein) worden toch al aangepakt in de vorm van viersporige trajecten tussen bijvoorbeeld Woerden-Utrecht, Amsterdam-Utrecht en Den Bosch-Utrecht Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorverdubbeling. Dat argument voor de Maglev komt dus grotendeels te vervallen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.