trein, NS, stoptrein, intercity, spoor, rails

NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig

De Mat ’64, het oudste treintype dat NS nog in bedrijf heeft, is niet onveilig. Alle treinen beschikken over een toelating die is afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat meldt de NS in reactie op berichtgeving van de Telegraaf eerder deze week over dat deze treinen onveilig zouden zijn.  

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig”

Arco Sierts|31.03.15|12:16

Ik ben heel benieuwd of ILT nu ook *eindelijk* eens het causale verband gaat zien tussen (ernstige) ontsporingen en spoorwegovergangen in boogligging. Dat verband is drievoudig:
1. door boog veelal latere waarneming > later remmen > hogere botssnelheid
2. massa wil altijd rechtdoor, hierdoor veel grotere kans op ontsporing
3. na ontsporing wil de massa nog steeds rechtdoor, hierdoor al snel botsing met andere objecten (portalen, viaduct, brug, bebouwing en het allergevaarlijkste: TEGENTREIN

Arco Sierts|31.03.15|12:25

Logische beleidsaanbeveling (… die ProRail en I&M natuurlijk zelf allang had moeten zien en doorvoeren!): pak (meersporige) overwegen in boogligging met prioriteit aan, waarbij obstakeldetectie mbv cams + intelligente beeldverwerking een nuttige quick-win is t.o.v. kostbaar ongelijkvloers maken. Maar dat laatste is in deze context bepaald geen overbodige luxe, vooral indien cargo met gevaarlijke stoffen + nabije bebouwing van toepassing is.

Twan Laan|02.04.15|11:38

Beetje jammer dat de veiligheidsdiscussie door NS afgewimpeld wordt met “we hebben een toelating” en “Mat64 verdwijnt uit de dienstregeling”. Er wordt al jaaaren aangekondigd dat Mat64 “binnenkort” uit de dienstregeling verdwijnt…
Overigens: wat kost een week geen treinen tussen Apeldoorn en Deventer? Kosten voor bussen, imagoverlies, omzetverlies, Geld-terug-bij-vertraging en de herstelkosten van bovenleiding en spoorbaan? Misschien waren baanschuivers achteraf toch goedkoper geweest…

René Jongerius|02.04.15|22:23

De ICM-stellen kregen in 1993-1995 alsnog baanschuiver. De Plan T/V-stellen waren t/m 1995 al 19 keer bij een overwegbotsing ontspoord maar kregen er geen. De Inspectie schreef in 2008: ‘In het begin van de jaren ’90 is gesteld dat de levensduur van mat ’64 nog maar beperkt was, reden om het materieel niet uit te rusten met baanschuivers’ Die levensduur is dus al 25 jaar ´nog maar beperkt´. Dan moet het inderdaad wel een heel degelijke trein zijn!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig | SpoorPro.nl
trein, NS, stoptrein, intercity, spoor, rails

NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig

De Mat ’64, het oudste treintype dat NS nog in bedrijf heeft, is niet onveilig. Alle treinen beschikken over een toelating die is afgegeven door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Dat meldt de NS in reactie op berichtgeving van de Telegraaf eerder deze week over dat deze treinen onveilig zouden zijn.  

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “NS: Mat ’64-treinen zijn niet onveilig”

Arco Sierts|31.03.15|12:16

Ik ben heel benieuwd of ILT nu ook *eindelijk* eens het causale verband gaat zien tussen (ernstige) ontsporingen en spoorwegovergangen in boogligging. Dat verband is drievoudig:
1. door boog veelal latere waarneming > later remmen > hogere botssnelheid
2. massa wil altijd rechtdoor, hierdoor veel grotere kans op ontsporing
3. na ontsporing wil de massa nog steeds rechtdoor, hierdoor al snel botsing met andere objecten (portalen, viaduct, brug, bebouwing en het allergevaarlijkste: TEGENTREIN

Arco Sierts|31.03.15|12:25

Logische beleidsaanbeveling (… die ProRail en I&M natuurlijk zelf allang had moeten zien en doorvoeren!): pak (meersporige) overwegen in boogligging met prioriteit aan, waarbij obstakeldetectie mbv cams + intelligente beeldverwerking een nuttige quick-win is t.o.v. kostbaar ongelijkvloers maken. Maar dat laatste is in deze context bepaald geen overbodige luxe, vooral indien cargo met gevaarlijke stoffen + nabije bebouwing van toepassing is.

Twan Laan|02.04.15|11:38

Beetje jammer dat de veiligheidsdiscussie door NS afgewimpeld wordt met “we hebben een toelating” en “Mat64 verdwijnt uit de dienstregeling”. Er wordt al jaaaren aangekondigd dat Mat64 “binnenkort” uit de dienstregeling verdwijnt…
Overigens: wat kost een week geen treinen tussen Apeldoorn en Deventer? Kosten voor bussen, imagoverlies, omzetverlies, Geld-terug-bij-vertraging en de herstelkosten van bovenleiding en spoorbaan? Misschien waren baanschuivers achteraf toch goedkoper geweest…

René Jongerius|02.04.15|22:23

De ICM-stellen kregen in 1993-1995 alsnog baanschuiver. De Plan T/V-stellen waren t/m 1995 al 19 keer bij een overwegbotsing ontspoord maar kregen er geen. De Inspectie schreef in 2008: ‘In het begin van de jaren ’90 is gesteld dat de levensduur van mat ’64 nog maar beperkt was, reden om het materieel niet uit te rusten met baanschuivers’ Die levensduur is dus al 25 jaar ´nog maar beperkt´. Dan moet het inderdaad wel een heel degelijke trein zijn!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.