Station, Rotterdam Centraal, reizigers, perron, treinen, NS

‘Haast geboden bij doorontwikkeling ERTMS Level 3’

Fabrikanten moeten doorpakken met de ontwikkeling van de ERTMS Level 3-technologie. Invoering van deze versie van het Europese beveiligingssysteem zorgt ervoor dat de beloften van ERTMS, zoals een hogere capaciteit en verhoogde spoorveiligheid, kunnen worden waargemaakt. Daarnaast zijn de kosten van ERTMS Level 3 vele malen lager dan die van Level 2, omdat het niet nodig is om extra componenten en kabels langs het spoor te installeren. Daardoor kan het Europese systeem op een groter deel van het Nederlandse spoor worden geïnstalleerd, dan nu is gepland. Dat zegt Martin Zweers, specialist treinbeveiliging bij ingenieursbureau Arcadis.

ProRail toonde in juni 2013 al samen met ingenieursbureau Acadis en fabrikanten Alstom en Bombardier aan dat ERTMS Level 3 toepasbaar is op het Nederlandse spoor. Zij deden dat door proeven uit te voeren met een prototype installatie van het systeem op de Flevolijn tussen Weesp en Lelystad.

Deze proeven toonden aan dat met ERTMS Level 3 treinen elkaar veilig korter kunnen opvolgen dan voorheen waardoor de capaciteit toeneemt. Ook worden de dichtligtijden van de overwegen flink teruggebracht, waardoor het wegverkeer beter kan doorstromen.

Voorkeursbeslissing ERTMS

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu stelde bij de bekendmaking van de voorkeursbeslissing ERTMS dat er is gekozen om Level 2 van ERTMS alléén op drukke spoortrajecten in Nederland te installeren. Reden van de keuze voor Level 2 is dat deze technologie zichzelf al heeft bewezen op het spoor in Europa. Ze liet echter wel ruimte over voor de introductie van nieuwe technologieën, maar gaf daarbij wel aan dat dit aantoonbare ‘beproefde technologie’ moet zijn.

Zweers: “Ze laat het nu aan de markt over om Level 3 verder te ontwikkelen. Dus nu zijn de fabrikanten aan zet. We willen de industrie prikkelen om van Level 3 beproefde technologie te maken. Daarmee is het niet alleen interessant voor Nederland, maar ook voor andere EU-lidstaten.”

Korte opvolging

Bij zowel ERTMS Level 2 als 3 vervallen de lichtseinen. Daardoor wordt het mogelijk om de blokindelingen (de afstanden tussen de treinen) sterk te optimaliseren. Een korte blokindeling zorgt er daardoor voor dat treinen elkaar kort kunnen opvolgen. Bij Level 2 betekent dit echter dat er een grote hoeveelheid baangebonden detectie hardware nodig is met bijbehorende bekabeling. Zweers: “De installatie en het onderhoud daarvan, brengen hoge kosten met zich mee. Vandaar dat wij er ook voor pleiten om voor de Level 3-functionaliteit te kiezen.”

Bij ERTMS Level 3 wordt er voor veilige treindetectie en afhandeling van rijwegen gebruik gemaakt van de door het communicatiesysteem GSM-R doorgestuurde treinposities, waardoor de baangebonden detectie niet langer nodig is.

Storingen

Een belangrijk aandachtspunt bij Level 3 echter zijn systeemstoringen, zoals storingen in de trein, communicatie of walsysteem (installatie infrastructuur). Als bijvoorbeeld door een treinstoring de positie van de trein niet meer kan worden gemeld, dan wordt deze trein niet meer gedetecteerd door het walsysteem. Fouten in deze procedures voor afhandeling van deze storingen kunnen tot botsingen leiden.

Met baangebonden detectie kan deze positie wel weer worden gemeld. 

Ook kan het voorkomen dat het systeem door een storing opnieuw moet worden opgestart. Alle treinen zullen stoppen, maar doordat het systeem opnieuw is opgestart moeten alle treinen opnieuw worden aangemeld voordat zij weer veilig kunnen rijden. Dit kan voor een langdurige verstoring van het treinverkeer zorgen.

Invoering ERTMS

Om dit soort verstoringen te voorkomen en ERTMS Level 3 op een beheerste manier in te voeren, is het mogelijk eerst eerst Level 2+ op het Nederlandse spoor te installeren. Bij Level 2+ wordt er uitgegaan van de Level 3-technologie, maar is er nog wel beperkte baangebonden detectie. Dit zorgt ervoor dat de hiervoor genoemde storingen geen negatieve gevolgen hebben op de beschikbare capaciteit en veiligheid. “Daarnaast is het makkelijker om op een later moment later de overstap te maken naar ERTMS Level 3″, legt Zweers uit.

“Bij Level 2+ laat je de huidige baangebonden detectie zoals die is en wordt er niet nog een nieuw systeem naast geïnstalleerd. Tegelijkertijd voldoe je wel aan de belofte van de hogere capaciteit van ERTMS. Op deze manier kun je de kosten van de invoering volledig gebruiken voor extra kilometers ERTMS spoor in plaats van dat je het uitgeeft aan kostbare aanpassingen aan het spoor. Met Level 2+, internationaal Robust ERTMS Level 3 genoemd, halen we de kwetsbaarheden van ERTMS Level 3 weg.”

Marieke van Gompel

Martin Zweers geeft op woensdag 18 maart op Rail-Tech 2015 samen met Francois Hausmann van Alstom en Maarten Bartholomeus van ProRail een presentatie over ERTMS Level 2+. Zij doen dat tijdens de ERTMS-conferentie. Bekijk het volledige programma via www.railtech.com/nl/conferences.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Haast geboden bij doorontwikkeling ERTMS Level 3’”

Arco Sierts|19.02.15|13:16

Misschien is het goed om te kijken waar de knelpunten liggen. Bijvoorbeeld met behulp van een Railforum-werkgroep ‘Dotteren ETCS Level 3’.
Eerder werd beweerd (o.m. Lieuwe Zigterman in OV Magazine) dat de industrie niet wilde, maar dat is zeker niet meer het probleem. De vraag is dan wat het probleem dan wel is.

Arco Sierts|19.02.15|14:38

Overigens is de veel vaker gehoorde stellingname dat Level 3 de belofte van meer capaciteit inlost, helaas onjuist. De tijdsvertraging van integriteitsmonitoring plus 2x “bedrijfszekere radiocommunicatie” plus rijwegextentie leidt tot meer volgtijdverlies dan de overgang naar Moving Block goed kan maken!

Wil je Level 3 capacitair positief benutten, dan moeten ALLE systeemlagen (planningsprincipes, planningsnormen, besturing incl groene golf/ATO, integriteitsdetectie en datacom) mee-innoveren.

Daan Houtman|19.02.15|21:36

Hoewel dit over level 2 gaat:
Gebleken is dat de invoering van ERTMS Level 2 op het baanvak Utrecht-’s-Hertogenbosch met de dienstregeling 2009 ertoe leidt dat het baanvakbelastingscijfer zal afnemen van 91% (NS’54 ATB EG huidige situatie) naar 75%. Door het optimaliseren van NS”54 is een reductie tot 88% mogelijk.

De vraag is of we vele miljoenen moeten uitgeven voor deze baanvakbelastingreductie. Door level 3 wordt dat bedrag hooguit iets lager dan met level 2, maar het blijft veel geld.

Frederick Gerards|20.02.15|16:04

Daan Houtman, ERTMS Level 2 Ut-Ht sinds 2009?

ERTMS Level 3 is geen goede optie voor de huidige sporencpaciteit op de stations in Nederland. Voor rangeren (Shunting) is geen goede optie beschikbaar onder ERTMS. Voor reizigersvervoer volstaat het al niet, voor goederenvervoer al helemaal niet.

Frederick Gerards|20.02.15|18:55

Level 2+ heeft geen toegevoegde waarde. Juist door de blokken te handhaven is de capaciteitswinst te verwaarlozen. En trein van 200 meter die in een blok van 1300 meter rijdt, neemt nog steeds 1300 meter in beslag. Op die manier heb je alleen wat winst als de trein moet remmen, omdat deze later kan gaan remmen dan nu het geval is. Dat scheelt slechts enkele seconden, je praat hier niet over minuten. Zolang er in combinatie lichtseinen gebruikt worden, is de tijdwinst 0,0.

Emiel Maigoda|26.02.15|20:37

Op het baanvak Utrecht-Den Bosch zit geen ERTMS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.