Machinist, NS

Start aanbesteding waarschuwingssysteem machinist ondanks kritiek

ProRail heeft de aanbesteding voor het waarschuwingssysteem ORBIT op de markt gezet. ORBIT waarschuwt de machinist als hij dreigt door een rood sein te rijden. Dat doet het systeem op basis van de remcurve van de trein. De keuze voor de installatie van ORBIT in het treinmaterieel is opvallend. ProRail en NS stelden eerder er rekening mee te houden dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein.

ORBIT waarschuwt de machinist als deze te snel op een rood sein afrijdt. Het waarschuwingssysteem vergelijkt de actuele positie van de trein op basis van gps met informatie uit de verkeersleidingssystemen over het eerstvolgende rode sein. Door deze informatie te vergelijken met de actuele snelheid van de trein, berekent ORBIT of de trein op tijd vóór het rode sein kan stilstaan. Indien de trein voorbij een rood sein dreigt te rijden, wordt de machinist gewaarschuwd met een geluidssignaal en met een waarschuwende stem om onmiddellijk te remmen.

Aanbesteding

Het ORBIT-systeem bestaat uit zowel een infradeel en een treindeel. Deze deelopdracht betreft de levering van de hardware voor het treindeel, oftewel de on board unit. In afstemming met de spoorsector is besloten dat onder regie van ProRail de leverancier voor de hardware voor het treindeel wordt geselecteerd.

Daarbij zal uiteindelijk een systeem worden geselecteerd dat zowel toepasbaar is voor inbouw in reizigers- als goederentreinen van verschillende vervoerders. Daardoor is er één identiek systeem dat door alle vervoerders gekocht en ingezet kan worden en wat eenmalig in een ketentest door geïntegreerd kan worden.

Menselijke factor

ProRail en NS stelden eerder er rekening mee te houden dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein. Gps werkt minder nauwkeurig in tunnels en onder lange overkappingen, omdat het dan de satelliet-verbinding tijdelijk verliest. Deskundigen betwijfelen daarom of het waarschuwingssysteem te allen tijde de juiste aanwijzingen kan geven aan de machinist.

Uit een onderzoek van de Inspectie Leefomgeving en Transport blijkt dat de menselijke factor een belangrijke rol speelt in het ontstaan van rood sein-passages. De installatie van onder meer ORBIT moet ertoe bijdragen dat het aantal passages wordt teruggedrongen. Ook wordt het beveiligingssysteem ATB Vv verder uitgerold in aanloop naar de invoering van ERTMS.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.