Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

‘Over de landsgrenzen heen kijken bij implementatie ERTMS’

Bij de implementatie van het beveiligingssysteem ERTMS dienen niet alleen de problemen in Nederland opgelost te worden, maar moet er ook over de landsgrenzen heen worden gekeken. “Ieder land in Europa heeft voor een andere uitrol van dit systeem gekozen. Dat betekent ook dat de impact van land tot land verschillend is”, zegt Peter Zijdemans, senior consultant bij Lloyd’s Register Rail.

Zijdemans vertelt op woensdag 18 maart tijdens de ERTMS conferentie op Rail-Tech 2015 over de compatibiliteit tussen materieel en infrastructuur. “Het lijkt soms wat vanzelfsprekend dat een trein gewoon over een spoorlijn rijdt en dat alles meteen werkt, maar voordat het zover is dient er veel werk te worden verzet.”

Installatie ERTMS

Zijdemans werkt als adviseur bij de vervoerder van Thalys op de hogesnelheidslijn en is nauw betrokken geweest bij de installatie van ERTMS in het treinmaterieel. Hij denkt daarbij mee over welke wijzigingen in het materieel nodig zijn en zorgt voor de toelating in Nederland en voor aanvullende instructies voor de bediening.

“De afgelopen vijf jaar hebben we constant nieuwe versies van de software in de treinen geïnstalleerd”, stelt de adviseur. “Wat we nu merken is dat de uitrol van ERTMS in België ons ertoe dwingt om bepaalde functies aan de installatie toe te voegen of nieuwere versies toe te voegen. We staan nu voor de keuze of we gaan doorontwikkelen naar een versie die de vraagstukken van vandaag en morgen oplost óf ook overmorgen oplossingen biedt.”

Wijzigingen infrastructuur

“De Thalys-treinen rijden in vier landen, dus we moeten ook in vier landen eventuele hindernissen overbruggen.  Om dit goed te kunnen doen doorlopen we een onderhandelingsproces, onder andere met de infrastructuurbeheerders, over welke wijzigingen in de infrastructuur mogelijk zijn voor het materiaal of juist noodzakelijk om het materieel op termijn te kunnen wijzigen.”

Dat Europese landen ERTMS installeren naast het conventionele beveiligingssysteem vraagt volgens Zijdemans nogal wat van de machinist. “De machinisten hebben alles moeten leren van de Nederlandse, Belgische, Franse en Duitse conventionele beveilingssystemen en ERTMS komt daar nog eens bij.”

Conferenties Rail-Tech

Peter Zijdemans geeft op woensdag 18 maart een presentatie tijdens de ERTMS conferentie op Rail-Tech 2015. Op donderdag 19 maart is er een conferentie over Spoorveiligheid en naleving van regelgeving. Bezoek de website om alle sprekers te bekijken.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Vernieuwde Rail-Tech vindt in maart in Utrecht plaats

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.