M5, metro, Alstom, Amsterdam

Railindustrie speelt met innovaties in op toename stadsvervoer

Doordat er wereldwijd steeds meer miljoenensteden bij komen, neemt ook het stedelijk vervoer toe. De railindustrie speelt daar op in door met nieuwe ontwikkelingen en innovaties voor het stadsvervoer te komen. Directeur Leon Linders van Alstom Transport Nederland en bestuurslid van Railforum vertelt donderdag over de belangrijkste innovaties in het Nederlands stedelijk vervoer tijdens een Spoorcollege op de SpoorParade in Amersfoort.

”Stedelijk vervoer groeit alleen maar. De belangrijkste vier innovaties voor de reizigers waar de industrie zich op dit moment zijn lichter gewicht, minder energieverbruik, toegankelijkheid en reisinformatie-systemen. In Nederland zijn deze belangrijke ontwikkelingen ook deels vanuit de politiek ingegeven. De Nederlandse overheid wil bijvoorbeeld dat het openbaar vervoer toegankelijk is voor minder validen. Je ziet dit terug in de ontwikkeling van de Siemens Combino-tram, de eerste lagevloertram van Nederland”, aldus de directeur.

Doelstellingen

”

Ook heeft het Rijk doelstellingen op het gebied van duurzaamheid en het terugdringen van de CO2-uitstoot. Als industrie zien wij dat vervoerders dit ook steeds meer als speerpunt hebben. Zo houden vrijwel alle stadsvervoerders zich bezig met het hergebruik van energie die vrij komt als trams en metro’s remmen. Ook wordt bijvoorbeeld steeds meer gebruik gemaakt van led-verlichting in de voertuigen en op de stations.”

”Als een voertuig lichter is, dan verbruikt het ook minder energie. Je ziet dat ook terug in de ontwikkeling van permanent magneet motoren. Door deze technologie kunnen de motoren van railvoertuigen veel compacter en lichter gemaakt worden. Daardoor kunnen we ze distribueren over verschillende delen van de trein door ze in de boogie te hangen. Het zit op dit moment al in een aantal treinseries. Alstom gaat de permanent magneet motoren in de nieuwe tramseries toepassen.”

Rijcomfort

”Een voorbeeld van rijcomfort voor de reiziger is airconditioning in de voertuigen. De eerste serie trams in Rotterdam had bijvoorbeeld geen airco. De tweede serie had dat wel. Toen die trams eenmaal gingen, rijden ging het publiek klagen over het ontbreken van airco in de oude serie. Nu zijn er ook plannen om airco in de eerste serie in te bouwen. Je ziet nu eigenlijk dat het net als bij auto’s standaard in het materieel wordt ingebouwd.”

”In de afgelopen jaren is er een trend van een enorme toename van reizigers-informatiesystemen. Dat gaat van routefilms waar een lampje gaat branden zodra je bij een halte bent tot schermen met overstap-informatie. Wij besteden hier in Nederland heel veel aandacht aan.”

Innovaties

Linders: ”Elke generatie van rollend materieel heeft wel vernieuwingen en innovaties. Innovaties zijn niet alleen van deze tijd. Voertuigen hadden vroeger ook al innovaties.” De directeur loopt tijdens het spoorcollege langs alle Nederlandse steden die rollend materieel hebben. Zo komen de Siemens Combino-trams, de CAF-metro’s en de nieuwe Alstom M5-metro’s voor het Amsterdams stadsvervoer aan bod. Ook is er aandacht voor de Bombardier-metro’s en de Alstom-trams die in Rotterdam rijden.

In Den Haag rijden de rode Bombardier-trams rond en de nieuwe Siemens Avenio-trams. Ook kijkt Linders samen met zijn toehoorders naar het Alstom-materieel waarmee het vervoer voor RandstadRail wordt verzorgd. Verder komen de Utrechtse sneltrams die gebouwd zijn door de Schweizerische Industrie-Gesellschaft (SIG) voorbij.

SpoorParade

Leon Linders staat al tien jaar aan de leiding van Alstom Transport Nederland. Daarvoor werkte hij twintig jaar bij stadsvervoerder HTM. Hij vervulde daar onder andere de functies van directeur Ontwikkeling, directeur RandstadRail en manager railinfra. Linders geeft op donderdag 16 oktober om 12.00 uur een spoorcollege op de SpoorParade in Amersfoort. Tijdens dit evenement worden er ongeveer 18 spoorcolleges gegeven door deskundigen uit de spoorsector. Bekijk hier het volledige programma.

SpoorPro.nl is op 16, 17, 20 en 21 oktober aanwezig op de SpoorParade en brengt live verslag uit van dit evenement. U bent van harte welkom om een kopje koffie met ons te komen drinken in wachtkamer 1 van het Ketelhuis in de Rijtuigenloods.

Marieke van Gompel

Lees ook over andere spoorcolleges:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.