De overhandiging van de meettrein. V.l.n.r.: Jeroen Mooij (Stichting Holland Spoor), Hidde Romeijn (Stichting Historisch Dieselmaterieel), Rolf Dollevoet (TU Delft), Aad van der Zouwen (Eurailscout)

Jonge spoorprofessionals ‘managen’ eigen project in testtrein

De railmarkt is een terughoudende tak van sport als het gaat om doorvoeren van innovaties. Het komt wel eens voor dat een onderzoek onderin een la belandt en er vervolgens niets mee gebeurt of nog erger: dat een ander er mee aan de haal gaat. Dat zegt Jeroen Mooij van Stichting Holland Spoor. Om innovatie in de sector te bevorderen en jonge spoorprofessionals de kans te geven om zelf hun eigen project te managen, is het Creatief Treintechnisch Onderzoeksplatform opgericht (CTO). De onderzoekers kunnen met een speciale ‘testtrein’ metingen uitvoeren en innovaties toetsen op haalbaarheid en toepasbaarheid in de praktijk.

Het onderzoeksplatform moet ervoor zorgen dat voorstellen sneller hun weg vinden naar een definitieve, succesvolle uitrol. CTO is een samenwerkingsverband van Stichting Holland Spoor, Plurel, Eurailscout en Strukton, Stichting Historisch Dieselmaterieel (SHD) en de TU Delft.

“De reden dat onderzoeken nu soms nog onderin een la belanden kan bijvoorbeeld zijn omdat vanwege veiligheids- of beschikbaarheidsoverwegingen het momentum niet juist is en er vervolgens niets of te weinig gebeurt om significante effecten aan te kunnen tonen”, aldus Mooij.

Beschikbaarheid

Siamand Rahimi, een van de phd-studenten van de TU Delft die bij het CTO-project betrokken: “Beschikbaarheid blijft een lastig punt voor de spoorsector. Om onderzoek uit te voeren, moeten we vaak binnen de planning blijven van de vervoerders en dat is niet altijd mogelijk.” De meetritten van de testtrein worden daarom gekoppeld aan bestaande infra-onderhoudsritten en vormen hierdoor geen verhoogde belasting voor de beschikbaarheid van het spoor. Mooij en Rahimi vertelden woensdag over dit project tijdens de Technische Ontbijtseminars bij Voestalpine Railpro.

TU Delft klopte vorig jaar bij Stichting Holland Spoor (SHS) aan om te faciliteren in ‘oefenmateriaal’. SHS is verantwoordelijk voor het uitvoeren van ritten op het Nederlandse spoor onder andere met zogenaamde ‘Roesttreinen’. Voor het uitvoeren van deze ritten wordt meeste gebruikgemaakt van Historisch Nederlands materieel.

Meetrijtuig

Jeroen Mooij van SHS: “Wij kwamen toen op het idee om historisch NS-meetrijtuig ‘UMR’ uit 1954 (inmiddels eigendom van Stichting Historisch Dieselmaterieel, red.) ook in te zetten als een rijdend laboratorium voor de studenten. Hierdoor wordt een oerdegelijk stuk railhistorie gebruikt als slingshot voor de nieuwe railgeneratie.”

Door de toevoeging van Plurel, Eurailscout en Strukton werd vakkennis aan research-, de monitoring- en de uitvoerende zijde geborgd en is er een goede basis voor een open meetplatform ontstaan. Rahimi: “We moeten de wereld laten zien dat we iets terug doen voor de maatschappij en zorgen dat we onze ‘lego’ op een trein krijgen. De testtrein dient als proeftuin voor studenten, maar tegelijkertijd ook als object dat nieuwe railstudenten moet aantrekken. We doen bij de TU Delft aan applied science, dus al het onderzoek wordt in de praktijk toegepast.”

Onderzoek

Mooij: “De rust die nodig is voor het uitvoeren van een onderzoek, kun je niet nemen in een commerciële wereld. Die rust is in een ‘museumomgeving’ juist aanwezig. Er is tijd en gelegenheid om te brainstormen en dingen uit te proberen en dat is fundamenteel voor een innovatieve mind set.”

“Studenten kunnen hierdoor hun ideeën verfijnen en de effecten ervan aantonen voordat deze als voorstel aan de spoorbranche worden aangeboden. Het afbreukrisico voor innovatie in de ‘werkelijke spoorwereld’ is hierdoor kleiner en kansen dat innovatieve ideeën worden aangevuld of verfijnd door ervaren spoorkennis wordt in deze meetomgeving juist groter. De spoorbranche is een trotse sector die graag haar meesterschap laat zien of over te brengen. Dat bereik je door innovatie geesten en vakmanschap samen te brengen in een omgeving waar beiden tot hun recht kunnen komen”, aldus de spoorexpert.

Meetsysteem

Ook het meetsysteem DrTrack, dat de TU Delft op dit moment ontwikkelt, kan op de testtrein worden ingezet. DrTrack is een systeem dat aan boord van een trein wordt geplaatst en automatisch de trillingen van  de trein en van het spoor meet. DrTrack maakt deel uit van een reeks aan promotieonderzoeken die als doel hebben om het Nederlandse spoor zo goed mogelijk te wapenen tegen verstoringen.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.