DDZ, intercitytrein, NS

Onderzoeksraad start verkennend onderzoek na ontkoppeling van treinstellen

De Onderzoeksraad voor Veiligheid en de Inspectie Leefomgeving en Transport hebben een onderzoek ingesteld nadat een dubbeldekstrein maandag een treinstel is verloren op de Moerdijkbrug. In december vorig jaar was er bij Nijkerk een soortgelijk incident met hetzelfde type trein. Het ging in beide gevallen om Intercity dubbeldekkers (DDZ). De intercity, bestaande uit twee rijstellen van ieder vier rijtuigen, ontkoppelde maandagochtend op de Moerdijkbrug. De treinstellen werden automatisch tot stilstand gebracht. De trein was op weg van Venlo naar Den Haag en vervoerde zevenhonderd passagiers.

Woordvoerder Sara Vernooij van de Onderzoeksraad voor Veiligheid: “Wij voeren op dit moment een verkennend onderzoek uit naar het incident op de Moerdijkbrug. Als het een sectorbreed probleem blijkt te zijn, dan gaan we een diepgaand onderzoek instellen. Of dat het geval is, is nu nog onduidelijk.”

Volgens woordvoerder Stan Hoen van de NS vond er vlak na de ontkoppeling van de treinstellen een noodremming plaats. “De treindelen zijn daarna onafhankelijk van elkaar tot stilstand gekomen. Er was daarbij geen gevaar voor de reizigers. Bij een noodremming gaan de seinen automatisch op rood, zodat er geen ander treinverkeer kan naderen.”

Treinmaterieel

Het onderzoek richt zich nu specifiek op dit type treinmaterieel. Ook volgens de NS is het nog onduidelijk of er een verband tussen de twee gevallen bestaat waarbij DDZ-treinstellen ontkoppelden. Ten tijde van de ontkoppeling op de Moerdijkbrug zaten er zevenhonderd passagiers in de trein. Zij werden uit de trein geëvacueerd en moesten wachten op vervangend vervoer. Het treinverkeer tussen Venlo en Den Haag is omstreeks het middaguur weer hervat. NS gaat onderzoeken hoe in de toekomst een trein weer sneller zijn weg kan vervolgen met minder overlast voor de reiziger.

Bij Sassenheim is in 2012 een DDZ-trein in tweeën gebroken. De oorzaak bleek destijds een verkeerde bout te zijn, die was gebruikt bij de renovatie van dit type treinen. Na het ongeluk haalde NS elf van deze treinen van het spoor en verving de bouten.

Ontkoppeling

In 2006 lieten ook twee rijtuigen van een Intercity elkaar los bij Meteren. Dit gebeurde door een menselijke fout. Een rangeerder was vergeten een zogenoemde schroefkoppeling aan een daarvoor bestemde haak te hangen. De loshangende schroefkoppeling sloeg onderweg tegen de koppeling tussen de treinstellen, die daardoor losraakten. Dezelfde menselijke fout werd in 2005 gemaakt bij twee incidenten in Geldrop. Na deze fouten werden de veiligheidsprocedures bij het onderhoud herzien.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.