Spoorexperts: voorkom ‘ATB Vv-eilandjes’ bij uitrol ERTMS

Rob Goverde, onderzoeker, TU Delft

De spoorsector dient te voorkomen dat er bij de uitrol van het Europese beveiligingssysteem ERTMS ‘ATB Vv-eilandjes’ ontstaan. Dat zeggen spoorexperts in reactie op de plannen van het kabinet om tot en met 2030 alleen de drukst bereden spoorlijnen met ERTMS Level 2 uit te rusten. Zij brachten donderdag hun standpunt naar voren tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer. Doordat treinen lange tijd zowel onder ERTMS als onder het klassieke treinbeveiligingssysteem ATB Vv zullen rijden, ook wel ‘dual signaling’ genoemd, wordt volgens hen de kans groter dat machinisten fouten maken. Het advies luidt daarom om naast de invoering van ERTMS Level 2 op de drukke spoortrajecten ook de tussenliggende baanvakken met minstens ERTMS Level 1 uit te rusten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Spoorexperts: voorkom ‘ATB Vv-eilandjes’ bij uitrol ERTMS”

Arco Sierts|22.05.14|12:31

‘ATB-Vv-eiland’ is een onzinbegrip. In Nederland hebben we 1) het seinsysteem NS54 en 2) het treinbeinvloedingssysteem ATB. Machinisten rijden op seinen dus op NS54 (met ATB als hulpmiddel) of op ETCS. Als we ergens een ‘eiland’ hebben, dan is dat een NS54/ATB-eiland. Een ‘deskundige’ die spreekt over een ATB-Vv-eiland laat zien dat de basis van seingeving niet begrepen is.

Het is de hoogste tijd voor heldere, eenduidige begripsmodellen en aanduidingen, anders blijft het een Poolse Landdag.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.