Treinen passeren op station Den Haag Centraal, foto: ProRail/Rob van Esch

ERTMS Level 2 biedt voldoende capaciteitswinst op drukke spoortrajecten

Nederland heeft een goede beslissing gemaakt door Level 2 van het Europese beveiligingssysteem ERTMS in eerste instantie op de Trans Europese Netwerk-corridors en de drukke spoortrajecten uit te rollen. Dat zegt Ernst Kleine, projectleider van de Europese ERTMS Users Group. ”Nederland heeft het drukst bezette spoor van Europa en dan is Level 2 een goede keuze. Met de invoering van dit systeem worden diverse voordelen behaald op het gebied van capaciteit en veiligheid. Zo is de kans op ongelukken zoals in het verleden gebeurden, een stuk kleiner”, aldus Kleine.

Het kabinet wil dat ERTMS in 2022 in alle treinen is ingebouwd. Bijna al het materieel rijdt op een groot deel van het Nederlandse spoor, bijvoorbeeld om de werkplaatsen te bereiken. ”Om die reden moeten ook bijvoorbeeld treinen van decentrale vervoerders, onderhoudstreinen en goederenlocomotieven worden voorzien van de benodigde apparatuur”, zo schrijft staatssecretaris Mansveld aan de Tweede Kamer.

Scenario’s voor invoering

De afgelopen maanden zijn er diverse scenario’s onderzocht voor de invoering van het beveiligingssysteem. Daarbij is gekozen om het systeem uit te rollen op de Trans Europese Netwerk-corridors en de PHS-corridors (Programma Hoogfrequent Spoor). Uit het onderzoek blijkt dat ERTMS Level 2 de hoogste baten kent op de druk bereden corridors van het Nederlandse spoor. ”Op deze lijnen bestaat de grootste capaciteitsbehoefte en zijn tevens de grootste reizigersstromen”, aldus Mansveld.

Dit geldt volgens de staatssecretaris in mindere mate voor de regionale lijnen. ”Dit komt enerzijds omdat de regionale lijnen minder reizigers hebben en anderzijds omdat veel regionale lijnen zijn voorzien van ATB Nieuwe Generatie, dat ongeveer dezelfde functionaliteiten kent als ERTMS Level 1.” Dit wordt ook door Kleine bevestigd: ”Je kunt Level 1 op de regionale lijnen inzetten, maar je behaalt er weinig winst mee en het levert je weinig extra functionaliteit op.”

Proven technology

Er is gekozen om Level 2 uit te rollen omdat deze technologie al succesvol is getest is op het spoor in Europa. Level 2 is in de toekomst via software-upgrades aan te passen naar Level 2plus of Level 3. Maar dit zal volgens Mansveld pas aan de orde zijn nadat ”voldoende bewezen is dat er sprake is is van beproefde technologie”. Opvallend is het belangrijke spoortraject Eindhoven – Venlo niet is opgenomen in de plannen voor de uitrol van ERTMS Level 2, terwijl Venlo een belangrijk internationaal knooppunt is.

Met de uitrol van ERTMS Level 2 op de druk bezette trajecten voldoet Nederland aan de EU-verplichting die hiervoor is gesteld. Lidstaten zijn vanuit Europese regelgeving verplicht om hun hoofdnetten voor 2030 met het beveiligingssysteem te hebben uitgerust. In 2050 moet het gehele Europese spoor van ERTMS zijn voorzien.

Geen big bang

Kleine: ”We begrijpen allemaal dat we niet in een keer die big bang kunnen maken. Iedere lidstaat bepaalt zelf op welke manier en met welk tempo het systeem wordt uitgerold. Spanje heeft groots uitgepakt. België stopt er ook heel veel energie in omdat het land het treinknooppunt van Noordwest-Europa wil worden. Voor Nederland is de uitrol van ERTMS onder meer belangrijk vanwege een goede ontsluiting van de havens. Zwitserland investeert flink omdat ze het knooppunt wil zijn van Midden- en Zuid-Europa. Ieder land heeft zo zijn eigen afwegingen hierin.”

De invoering van ERTMS heeft als doel de treinbeveiliging te vervangen en te verbeteren. De invoering van ERTMS Level 2 draagt bij aan de interoperabiliteit, snelheid, capaciteit en betrouwbaarheid van het Nederlandse spoorsysteem. Klein: ”Nederland heeft een outdated beveiligingssysteem. We begrijpen dat je niet alles in een keer kunt overzetten. Daarom houdt het invoeringsconcept van ERTMS ook rekening met een transitieperiode.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.