ICE, Velaro D, hogesnelheidstrein, Siemens

ICE-treinen voor Deutsche Bahn goedgekeurd voor Duits spoor

De Duitse federale spoorwegen autoriteit EBA heeft de ICE-treinen van Siemens goedgekeurd voor het Duitse spoor. Deutsche Bahn gaat met de hogesnelheidstreinen van het type Velaro D rijden. Het proces van goedkeuring voor Frankrijk en België loopt op dit moment nog.

Twee treinen werden in november vorig jaar al geleverd voor 
testdoeleinden. Siemens heeft nu nog eens twee ICE-treinen aan Deutsche Bahn geleverd. Dit jaar volgen er nog vier. De overige acht van de zestien bestelde ICE-treinen zijn gereserveerd voor testritten in België en Frankrijk. Deze testritten worden uitgevoerd om de grensoverschrijdende exploitatie voor te bereiden en voor het verkrijgen van de benodigde vergunningen.

Goedkeuring

Deutsche Bahn heeft in 2008 16 geavanceerde hogesnelheidstreinen bij Siemens besteld met een gezamenlijke waarde van ruim 500 miljoen euro. Nu de EBA het materieel heeft goedgekeurd, kunnen de treinen op het Duitse spoor worden ingezet.
 
De voorschriften voor treinbeïnvloeding-systemen verschillen per Europees land. De complexiteit die dit met zich meebrengt is de belangrijkste reden voor de vertragingen bij de oplevering.

Jochen Eickholt, CEO van Siemens: “We werken samen met de Deutsche Bahn, het Franse SNCF, de Duitse federale dienst voor de spoorwegen en de bijbehorende Franse en Belgische autoriteiten aan de goedkeuring voor grensoverschrijdend vervoer. Om deze processen in de toekomst te versnellen, moeten we zo snel mogelijk harmonisatie bereiken met betrekking tot technologie en goedkeuring in Europa.”

Velaro D

De Velaro D is de opvolger van de huidige ICE 3 trein, waarvan er een aantal in Nederland, Duitsland, Frankrijk en België rijden.

 Elke nieuwe trein bestaat uit 8 afzonderlijke rijtuigen en biedt plaats aan maximaal 460 passagiers. Dat zijn er 30 meer dan zijn voorganger kan vervoeren.

De hogesnelheidstrein heeft een vermogen van 8000 kilowatt ( ongeveer 11.000 pk) en kan snelheden tot 320 kilometer per uur bereiken. 

Zoals eerdere modellen heeft de nieuwe ICE aandrijfmotoren die onder de vloer zijn gemonteerd en zijn verdeel over de lengte van de trein. Dit geeft een bijzondere snelle acceleratie. Het milieuvriendelijke elektrische remsysteem brengt de remenergie direct terug in de stroomvoorziening.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.