Passagierstrein NMBS

NMBS bestelt duizend dubbeldeksrijtuigen voor vervanging en uitbreiding capaciteit

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS wil tussen 2017 en 2025 meer dan duizend nieuwe dubbeldeksrijtuigen in gebruik nemen. Met de bestelling is naar schatting zo’n 3 miljard euro gemoeid. De verwachting is dat de aanbesteding dit jaar nog wordt gegund, zodat de nieuwe rijtuigen vanaf 2017 een deel van het bestaande materieel kunnen vervangen en de capaciteit kunnen uitbreiden.

Tot nu toe was de bestelling van honderden Desiro-motorstellen voor 1,4 miljard euro de grootste order in de geschiedenis van de NMBS. De nieuwe opdracht is dus ruim tweemaal groter dan het oude record.

Investeringsplan

De opdracht is onderdeel van een meerjaren-investeringsplan van de maatschappij. De toestellen uit de mega-bestelling worden naast de bestaande M6- en de vernieuwde M5-rijtuigen in gebruik genomen. “De meer dan dertig jaar oude M4′-tjes gaan eruit”, zo laat woordvoerder Bart Crols weten in de Gazet van Antwerpen. Hij schat de omvang van de bestelling op duizend rijtuigen.

De nieuwe vloot zou gelden voor vier soorten dubbeldeksrijtuigen. Het laatste rijtuig zou uiterlijk in 2025 in gebruik worden genomen. Maar in het contract wordt ook na die termijn een onderhoudsperiode voorzien.

Ervaring

In de oproep tot kandidaatstelling staat beschreven dat kandidaten ‘ervaring moeten voorleggen met het succesvol realiseren van de homologatieprocedure van rollend materieel voor spoorwegtransport van reizigers.” Het gaat bij voorkeur om ervaring in België in de afgelopen vijf jaar.

Daarnaast moet de succesvolle realisatie van levering van spoorwegmateriaal, zoals reserveonderdelen, overlegd kunnen worden. Of daarmee de Italiaanse constructeur van de Fyra-trein al bij voorbaat wordt uitgesloten als kandidaat voor de gunning, is niet duidelijk.

Auteur: Tom van Gurp

Tom van Gurp is redacteur van SpoorPro en Nieuwsblad Transport.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.