DB Schenker Rail

DB Schenker voorziet goederenwagons van stillere remmen

DB Schenker Rail heeft een begin gemaakt met het vervangen van de remmen van goederenwagons. Tot eind 2014 krijgen vijfduizend wagons LL-remblokken, die een stuk stiller zijn. De composiet remblokken verminderen het lawaai met 10 decibel. Dat wordt gezien als halvering van het spoorweglawaai.

Eerder deze week gaven Deutsche Bahn, het Duitse ministerie van Verkeer en de International Unie van Spoorwegen (UIC) in Berlijn het startsein voor de ombouwoperatie. Deutsche Bahn heeft zich tot doel gesteld om het spoorweglawaai tussen 2000 en 2020 te halveren.

Subsidie Duitse overheid

Topman Rüdiger Grube van Deutsche Bahn zei te hopen dat andere Duitse en Europese railbedrijven ook overschakelen op geluidsreducerende remmen. Volgens minister Peter Ramsauer is er geen excuus voor de eigenaren van goederenwagons om dat niet te doen. Tot 2020 ondersteunt de Duitse overheid de uitrusting van goederenwagons met stille remmen financieel. Daarna mogen er geen lawaaiige goederentreinen meer over het Duitse spoornet rijden.

Spoorbeheerder DB Netz heeft per 1 juni van dit jaar een tariefsysteem ingevoerd dat rekening houdt met het geluidsniveau van treinen. Stille treinen krijgen een bonus, terwijl voor treinen die veel geluid produceren een toeslag geldt.

K-remblokken

DB Schenker Rail gebruikt sinds 2001 voor nieuwe wagons K-remblokken, eveneens van composiet. Het voorzien van bestaande wagons door K-blokken is echter veel ingewikkelder en duurder dan het vervangen door LL-remblokken. LL is de afkorting voor low noise, low friction. De kosten van het inbouwen van LL-remblokken kost 1700 euro, ongeveer een derde van de kosten van die voor K-blokken.

Wil het op het spoor echt stiller worden, dan moet volgens deskundigen minimaal 80 procent van de goederenwagons beschikken over composiet remblokken. Dat zou voor het goederenvervoer per spoor in Duitsland betekenen dat er zo’n 180.000 wagons moeten worden aangepast, waarvan zo’n 60.000 van DB Schenker Rail, 60.000 van andere Duitse spoorbedrijven en 60.000 van buitenlandse bedrijven.

Lees ook
Europese steun voor stille goederentreinen

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “DB Schenker voorziet goederenwagons van stillere remmen”

Paul Lamote|26.06.13|16:23

5.000 op 180.000 is de bekende druppel op de even bekende gloeiende plaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.