Minispoorbaan, Plurel, Utrecht

Bevochtigen van spoor met water voorkomt herfstgladheid

VIDEO – Het bevochtigen van het spoor met water, kan het aanhechten van blad op het spoor tegengaan. Ondanks diverse maatregelen zorgt gladheid door bladval ieder jaar voor overlast en vertragingen op het spoor. Tests op de kleinste spoorbaan van Nederland wijzen nu uit dat het natmaken van het spoor herfstgladheid kan voorkomen. Onderzoeks- en adviesbureau Plurel voert deze tests uit in opdracht van NS Reizigers. 



De tests op de minispoorbaan bij Plurel in Utrecht wijzen uit dat het aanhechten van blad op het spoor door toevoegen van water kan worden tegengegaan. Margreet Beuving: “René Slagter, een machinist uit het noorden van het land, kwam met het idee om het spoor nat te maken om herfstgladheid te voorkomen. NSR heeft voor dit idee octrooi aangevraagd. Plurel is daarna ingeschakeld om te kijken of het ook echt werkt.”

Bekijk hier het interview met Margreet Beuving van Plurel.

Testspoorbaan

Plurel bouwde een testspoorbaan waarover een kar heen en weer rijdt. De proefopstelling bestaat uit twee spoorstaven van tien meter lang en acht betonnen dwarsligger. 

Margreet Beuving, teamleider Mechanica bij Plurel: “De kar heeft kleine wielen waardoor de contactdruk gelijk is aan die van een trein en waarmee een werkelijke bladaanhechting wordt nagebootst.”

Langs de kop van de spoorstaaf wordt een strip bevestigd met een soort sproei-installatie die het spoor bevochtigt. Als er daarna herfstbladeren op het spoor vallen, lossen deze na een paar passages van het karretje uiteindelijk op in het water. 

Beuving: “Nadat de trein een paar keer over het bevochtigde spoor heeft gereden, lossen de bladeren op en zie je een schone loopspiegel terugkomen.”

Preventieve methode

ProRail gebruikte eerder ook een gel die op het spoor werd aangebracht bij herfstgladheid. Volgens Plurel werkt de nieuwe methode juist preventief. Beuving: “De methode die wij hier toepassen werkt juist preventief. Sandite wordt toegepast als de sporen al glad zijn. Bovendien kan het zand in Sandite slijtage van het spoor veroorzaken.”

Met dit onderzoek is aangetoond dat water bladaanhechting tegengaat. In het komende jaar zal duidelijk worden of NS en ProRail de maatregel ook landelijk willen gaan inzetten.

Gecontroleerd testen

Plurel wil de kleinste spoorbaan van Nederland ook na de tests voor NS Reizigers voor andere spoorgerelateerde zaken gebruiken. Beuving: “We kunnen hier tests uitvoeren voor anti-icing, adhesie- en detectiemetingen doen, raildempers testen en nog veel meer.”

“We denken dat ProRail, NS en de aannemers deze spooropstelling goed kunnen gebruiken om snel en gecontroleerd tests uit te voeren. Het voordeel van deze opstelling is dat tests onder geconditioneerde omstandigheden uitgevoerd kunnen worden. We kunnen de temperatuur hier regelen en je hebt geen regen. Bovendien is er geen buitendienststelling nodig”, stelt Beuving.

Marieke van Gompel

Lees ook: Gelinstallatie met gps bestrijdt gladheid door herfstweer

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

18 reacties op “Bevochtigen van spoor met water voorkomt herfstgladheid”

Peter van Gentevoort|11.04.13|11:04

Ik weet dat ooit onderzocht is om geluidsreductie (piepen) bij wisselstraten met water sproeien tegen te gaan. Het sproeien vond plaats bij treindetectie; toch strandde dit experiment bij mijn weten op de hoeveelheid water die de ondergrond aan kon. Gaat het hier om andere proporties ?

Jos van der Veen|11.04.13|11:27

Het gaat hier om een relatief kleine hoeveelheid water die de ondergrond net zo goed aankan na bijvoorbeeld een regenbuitje. Bovendien hoeft dit systeem tussen de twee en vier weken per jaar maar operationeel te zijn.

Deze oplossing is goedkoop, milieuvriendelijk en zal de nodige besparing opleveren, denk aan de vele uitgevallen treinen, vertragingen, claims van vaste klanten, ergenis,etc. In geld is dat mooi uit te drukken, maar wat we vooral willen zien zijn tevreden reizigers.

Maarten Vullings|11.04.13|13:51

In plaat van de sproei installatie aan de complete infra te bevestigen: Is het niet handiger om de sproei installatie aan het materieel te bevestigen dat over de infra rijdt? Lijkt me goedkoper. En als het niet om grote hoeveelheden water gaat is het ook te doen.

Grietje Schoenmaker|13.04.13|00:47

Geweldig!!Eindelijk positief nieuws aangaande gladheid op het spoor.NS-reizigers en met name Prorail als infrabeheerder kunnen zich met deze vinding werelwijd positief op de kaart zetten.Geen symptoonbestrijding zoals b.v.bij sandite maar het probleem in de kern aanpakken,in dit geval letterlijk oplossen.Lijkt mij het ei van Columbus: effectief,simpel en milieuvriendelijk.En voor mij als reiziger ook een prettig idee: bij bladval geen vertragingen en ander ongemak meer.A.s.a.p realiseren graag!!

Ronald Vergeer|13.04.13|14:17

Mooi systeem. Samen met gericht snoeien kan dan de gladheid in de herfst, en alle bijkomende ellende, flink worden verminderd.

@Grietje: Ook bevochtigen is symptoombestrijding. De oorzaak dien je eerst zoveel mogelijk te bestrijden. Dus voorkom blad op het spoor. Op veel plekken staat groen langs het spoor waar dat volgens de spoorwegwet is verboden.

bert bouw|13.04.13|20:19

Hallo rene,

Heb net het filmpje bekeken en hoop voor alle partijen(special voor jou)
dat het een succes wordt!
Want ook hier in, wordt iedereen er beter van, en wat een simpel idee ha ha

Groetjes,
bert bouw mcn zwolle

Eduard Pubben|14.04.13|01:52

Ik heb het filmpje gezien en dit is iets wat zou kunnen slagen want alle mcn weten hoe harder het regend hoe minder glad het spoor is. Succes hiermee

Jan Vos|14.04.13|14:24

Hallo Rene,

Daar gaat de oktober dip, geen last meer van, simpel, maar zeer doeltreffend in mijn ogen. Gefeliciteerd met dit fantastische idee.
Direct implementeren lijkt mij.
Vriendelijke groeten,
Jan Vos, machinist Arriva.

abmvdkubbe@hetnet.nl|14.04.13|19:04

Rene, ik hoop dat dit de oplossing is voor het grootste gedeelte van het glijprobleem.
Twee opmerkingen. Probeer ook te testen of het werkt bij chemische verontreiniging en uit het stukje van Margreet Beuving lees ik dat er eerst een paar treinen over het behandelde stuk spoor moeten gaan eer het effect resulteerd. hebben nu alleen de eerste treinen nog last van gladspoor, of ook de volgende treinen als het blad blijft vallen? Is dit op te lossen? In ieder geval klasse, succes

Louis. v.d.Kubbe

Marcel Vossestein|15.04.13|13:16

Ik betwijfel heel sterk of dit echt een groot verschil zal kunnen maken. Tijdens de bladval in de herfst vindt al langer dan de mens met treinen ging rijden ruimschoots het besprenkelen van de rails plaats in de vorm van regen. De logica van het idee is mij dan ook niet duidelijk.

JS B|15.04.13|14:31

René,

Interessant. Ik ben erg benieuwd naar de praktijkproef.

Jerrimy van den Berg

Emil Zegers|15.04.13|14:59

Oeh als het dan maar niet gaat regenen tijdens het sproeien. Als de rails te nat worden, geeft dat vast weer een ander probleem naast bladeren, hitte, kou, sneeuw en reizigers. Maar ik begrijp hieruit dat gladde rails niet voorkomt als het regent?

Richard van der Wal|15.04.13|21:28

Rene’,

Mijn complimenten,hier hebben we allemaal wat aan op het spoor!
En uiteindelijk zo eenvoudig..
Briljant idee!

Pieter Boneschansker|16.04.13|11:28

René,

eindelijk resultaat. gefeliciteerd en hopen op en groot succes!

Pieter B

Cor (C.L.) de Rijke|17.04.13|09:14

Het lijkt het een logisch verhaal en de praktijkbeproeving zal moeten uitwijzen of het werkt. Mijn persoonlijke ervaring is inderdaad dat sporen bij druilerig weer op z’n gladst zijn. Verder bij het begin van een flinke bui en kort daarna. Het venijn zit dus ook in de staart. Frequent rijden en frequent sproeien laat de weegschaal misschien doorslaan naar de goede kant. Heel veel succes met het vervolg!

Cor de Rijke.

Annemarijke De Haas|17.04.13|11:52

Geweldig deze vinding. Elke stap in de richting van een veiliger vervoer is welkom lijkt mij. Succes Rene, groeten Eric Hofstee

Harry Den Hartigh|17.04.13|23:36

Het zou mooi zijn er gebruik gemaakt gaat worden van regenwater. Overtollig regenwater tijdelijk opslaan en inzetten in periodes als daar behoefte aan is (droge periodes). Hierbij zit ik o.a. te denken aan het opslaan van dakwater afkomstig van stations en omliggende gebouwen/huizen. De Rainwinner is daarvoor een zeer geschikt middel.
http://www.rainwinner.nl

Dorien Rookmaker|22.07.13|14:19

Loofbomen binnen een straal van de nodige meters van het spoor verwijderen lijkt me nog steeds de meest logisch oplossing.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.