Ewald van Tuijn, accountmanager, Waverail, Boxtel

Nieuw wisselverwarmingssysteem moet treinuitval voorkomen (SpoorProTV)

Bevroren wissels spelen iedere winter weer een rol in Nederland bij de verstoring van het treinverkeer. Spoorbedrijf Waverail in Boxtel heeft een nieuw soort wisselverwarmingssysteem dat de treinuitval in de wintermaanden in de toekomst zou moeten voorkomen. ProRail bepaalt nog dit jaar welke wisselverwarmingssystemen voor het Nederlandse spoor gebruikt gaan worden.

Het nieuwe elektrische wisselverwarmingssysteem werkt zelfregulerend en is energiezuiniger dan de systemen die op dit moment op het Nederlandse spoor liggen. Waverail richt zich met name op de spoorsector met onder meer wisselverwarmingssytemen, drink- en blusleidingssystemen, koelingen en perronverwarming.

Afschermen wisselverwarming

Waverail importeerde het wisselverwarmingssysteem vorig jaar naar Nederland. Het systeem is van de Britse producent GrayBar en wordt al meer dan twintig jaar toegepast in het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden. Het systeem moest nog wel worden aangepast aan de Nederlandse normen.

Directeur Wim de Groot: “Arcadis kwam met het idee om de wisselverwarming af te schermen.” De ingenieurs van Arcadis bedachten een mechanisch systeem om het wissel af te schermen voor sneeuw en ijs dat van locomotieven afvalt. “ProRail bracht Arcadis met Waverail in contact en toen ontstond het idee om een uitbreiding op het wisselverwarmingssysteem te maken”, vertelt de directeur.

Demonstratie op oude spoorwissels

De combinatie van beide systemen werd daarna in juni van dit jaar op het terrein van Waverail gedemonstreerd. De systemen zijn op twee oude spoorwissels bij het bedrijf geïnstalleerd. Daarbij waren geïnteresseerden uit de Nederlandse railsector aanwezig, maar ook uit België, Engeland, Zwitserland en Noorwegen.

Het elektrische wisselverwarmingssysteem is energiezuinig, omdat het pas aanslaat zodra de temperatuur naar een bepaald niveau daalt. Het gaat om verwarmingslinten waarin koolstof is verwerkt en die op de wissels worden gemonteerd. De Groot: “Omdat de linten plaatselijk in kunnen schakelen wanneer de temperatuur daalt, kost het veel minder energie. Het oude systeem moet veel langer op vol vermogen aan staan.”

Huidig systeem werkt niet goed

Het spoorwegnet in Nederland telt ongeveer 6500 wissels. 70 procent daarvan worden verwarmd met verwarmingssystemen die werken op gas. Daarnaast worden de wissels ook verwarmd met systemen op elektriciteit, cv-ketels en warmtepompen.  

Accountmanager Ewald van Tuijn: “De systemen op gas zijn minder veilig, omdat met het oog op het vervoer van gevaarlijke stoffen een groter brand- en ontploffingsgevaar is.”

Uit een test die ProRail in 2010 in samenwerking met de Technische Universiteit Eindhoven in Drunen deed, bleek dat het huidige systeem niet goed werkt. Van Tuijn: “De oude systemen worden ingesteld met behulp van een weerstation. Het systeem bleek te laat in te schakelen. Daardoor lukt het soms niet om de wissels goed te kunnen verwarmen bij een snel dalende temperatuur.”

Start stookseizoen

De Groot: “ProRail is nu regelgeving aan het opstellen dat bepaalt welke wisselverwarmingssystemen voor het Nederlandse spoor gebruikt gaan worden. Dit gebeurt op basis van betrouwbaarheid, levensduur en garantie. Omdat het stookseizoen op 15 oktober start, kan er echter pas volgend jaar worden begonnen met het ombouwen van de wissels.”

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.