Andreaskruis spoorwegovergang

Nieuw type treinbeveiligingssysteem op Santpoort Noord

ProRail heeft het nieuwe spoorbeveiligingssysteem PLC Interlocking (Eurolocking) in gebruik genomen op emplacement Santpoort Noord. Het systeem is ontwikkeld door ProRail en Movares.

De laatste testrit vond op zondag 15 juli plaats nadat de bedrijven 2,5 jaar aan het systeem hebben gewerkt. Met de ingebruikname van de PCL Interlocking is een mijlpaal neergezet in de wereld van spoorbeveiligingssystemen.

Waarnemen onveilige situaties

Het spoorbeveiligingssysteem sluit aanrijdingen met andere treinen en wegverkeer uit en voorkomt ontsporingen. Daarmee zorgt het systeem er voor dat het treinverkeer veilig verloopt.

ProRail was al enige op zoek naar een nieuw type beveiligingssysteem aangezien de komende tien jaar ongeveer vijftien procent van de Nederlandse treinbeveiligingssystemen vervangen moeten worden. Movares heeft ProRail toen zelf benaderd met het idee voor een PCL Interlocking.

Met dit systeem kan het treinverkeer ten lagere kosten en hogere betrouwbaarheid beveiligd worden. Dat gebeurt met dezelfde of meer uitgebreide functionaliteiten met computers die al worden toegepast in de procesindustrie.

Test in laboratorium

Voordat de PLC Interlocking in gebruik werd genomen is het systeem uitgebreid in een laboratoriumomgeving getest. Toen alle beoogde resultaten met de PLC Interlocking in Santpoort werden behaald, werd het vrijgegeven als nieuw type treinbeveiligingssysteem.

Na de toepassing op emplacement Santpoort Noord is de volgende stap van de pilot van de indienststelling op Beverwijk. De ingebruikname is de eerste zichtbare stap in de vorig jaar ingezette strategie met betrekking tot de treinbeveiligingssystemen in Nederland.

 

 

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.