ProRail zoekt partner voor wegslepen gestrande treinen

Er komt een wegsleepdienst voor het Nederlandse spoornet. Deze zomer start ProRail met een aanbestedingsprocedure om één of meerdere bedrijven te selecteren die deze nieuwe dienst kunnen uitvoeren met diesellocomotieven. ProRail heeft geen eigen materieel.

Afgelopen winter heeft ProRail al ervaring opgedaan met een dergelijke dienst om gestrande passagierstreinen te kunnen wegslepen. De spoorbeheerder had hiervoor een samenwerking met DB Schenker die verspreid over het land op strategische locaties vijf diesellocomotieven met machinist paraat had om indien nodig in actie te komen. Dat is ook inderdaad een aantal keer gebeurd.

Diesellocomotieven

Het ging om een proef, die ProRail nu gedurende een heel jaar wil voortzetten met een nog te selecteren vervoerder. De ervaring leert dat ook buiten de winter behoefte is aan diesellocomotieven die gestrande treinen snel kunnen wegslepen. Ook bij evenementen als Koninginnedag of voorspeld noodweer wil ProRail standaard locomotieven en machinisten achter de hand hebben.

Volgens ProRail bewijst de wegsleepdienst vooral zijn nut in situaties waar de bovenleiding defect is. “De meeste gestrande treinen kunnen gewoon weggesleept worden door andere treinen. Maar als de bovenleiding defect is, lukt dat niet omdat er dan geen stroom voorhanden is. Met een dieseltrein heb je dat probleem niet”, zegt woordvoerder Michiel Haighton als toelichting op de keuze voor diesellocomotieven.

Bij gestrande treinen is de vervoerder verantwoordelijk voor de evacuatie van de reizigers en ProRail voor het vrij maken van het spoor. In noodgevallen kan ProRail hiervoor locomotieven vorderen.

Proef van een jaar

De nieuwe proef gaat een jaar duren. Daarna bekijkt ProRail of en hoe ze de wegsleepdienst definitief gaat invoeren. Wellicht blijkt dat de spoorbeheerder beter eigen materieel kan aanschaffen in plaats van inhuren.

Het bedrijf dat de nieuwe dienst gaat uitvoeren zal zich in eerste instantie richten op reizigersvervoer. Indien nodig worden ook goederentreinen weggesleept.

Auteur: Yvonne Ton

2 reacties op “ProRail zoekt partner voor wegslepen gestrande treinen”

K3V|20.06.12|23:55

…. Ik dacht dat dit al jaren geleden was ingevoerd, hè hè ze zijn er eindelijk achter….

frank|28.06.12|17:00

vrieger reed de ns ook een aantal trajecten op diesel… die treinen hebben ze vast nog wel staan, en tegen een beetje aftrek van de jaarlijkse kosten voor gebruik van het prorail spoor willen ze die vast wel verkopen aan pro fail

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.