Eerste hybride rangeerloc’s van Alstom in gebruik

De Duitse spoorwegmaatschappij MEG, een dochter van DB Schenker Rail, heeft vier nieuwe hybride rangeerlocomotieven van Alstom in gebruik heeft genomen voor het goederenvervoer per spoor. Er is ook nog een voertuig in bestelling, dat in het najaar zal arriveren.

Het gebruik van de hybride locomotieven past in het streven van DB Schenker om toonaangevend te worden op het gebied van groen transport. De voertuigen zijn beduidend stiller dan conventionele locomotieven, ze verbruiken minder brandstof, stoten minder CO2 uit en leveren een besparing op onderhoudskosten op.

De traditionele dieselaandrijving is vervangen door een elektrisch/hybride systeem. Het elektrische aandrijfsysteem, bestande uit een serie accu’s, een dieselgenerator, vermogenselektronica, elektrische motoren en een mechanische tandwielkast zijn geïntegreerd in de bestaande locomotief. De generator laadt niet alleen de accu’s op, maar kan bij piekbelasting ook elektrisch vermogen bieden. Doordat de elektrische aandrijving bij stilstand van de locomotief geen vermogen vraagt, wordt brandstof bespaard en het scheelt uitstoot van CO2.

Wegbereider

“We zien onszelf als pionier en en wegbereider voor de invoering van deze technologie”, aldus topman Alexander Hedderich van DB Schenker Rail. Uiteindelijk is de bedoeling dat het bedrijf alle traditionele loc’s vervangt door hybride.

De vijf hybride rangeerlocomotieven voor MEG zijn de eerste die Alstom in Europa heeft geleverd.

Proef Rotterdamse haven

In 2009 is er al een hybride rangeerlocomotief van Alstom Transport in de Rotterdamse haven getest. Dat gebeurde in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam en Rotterdam Rail Feeding. Die locomotief rijdt daar niet meer. Een woordvoerder laat weten dat de test na een paar maanden gestopt is. De resultaten vielen het Havenbedrijf tegen. Waar dat precies aan lag, kon hij niet aangeven.

De locomotief uit de Rotterdamse pilot is een van de voertuigen die aan DB Schenker geleverd zijn. “Het is aan de klant of ze overgaan tot aanschaf”, zegt een woordvoerder van Alstom Transport in Nederland. “We hopen dat bedrijven het nut van hybride loc’s inzien. Ze zijn een stuk milieuvriendelijker. We hebben de indruk dat men in Duitsland wat groener is dan in andere landen.”

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.