Minister, Melanie, Schultz van Haegen, Infrastructuur

Kabinet kiest voor Europees beveiligingssysteem

Het Nederlandse spoor wordt uitgerust met het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System). Dat heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu vrijdag bekendgemaakt.

Het ERTMS is een modern, Europees beveiligingssysteem voor het spoor en maakt het mogelijk de huidige capaciteit van het spoor beter te benutten en met hogere snelheden te rijden. De ministerraad stelt wel als voorwaarde voor de implementatie dat het systeem voldoende stabiel moet zijn en dat reizigers zo min mogelijk mogen merken van de uitrol.

De ministerraad heeft op voorstel van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu ingestemd met de invoering van het beveiligingssysteem. Daarmee wordt ingegaan op aanbevelingen van de parlementaire commissie ‘onderhoud en innovatie spoor’ geleid door kamerlid Attje Kuiken.

Onderzoek integratie ProRail en NS

Landelijke invoering van ERTMS duurt waarschijnlijk minimaal tien jaar. Om op korte termijn de veiligheid van het spoor te verbeteren kiest het kabinet daarom voor extra investeringen in het huidige beveiligingssysteem ATB-Vv. De planning en ingebruikname van ERTMS wordt aan het einde van de zomer bekendgemaakt.

Het kabinet gaat nog geen beslissing nemen over de ordening van de spoorsector. Eerst wordt een Lange Termijn Spooragenda opgesteld. Die agenda heeft zeven hoofddoelen voor het spoor: veiligheid, betrouwbaarheid, mobiliteit, actuele reisinformatie, reisgemak en reiscomfort, efficiency en duurzaamheid.

Kwaliteit doorlichten

Daarbij wordt onderzocht hoe de huidige ordening van het spoor beter en scherper benut kan worden. Ook wordt bekeken of ProRail binnen de overheid geplaatst kan worden en NS op afstand gehouden kan worden. Daarnaast richt het onderzoek er zich op hoe ProRail en NS meer met elkaar geïntegreerd kan worden. Het onderzoek zal na de zomer afgerond zijn.

De Inspectie Leefomgeving en Transport heeft de opdracht gekregen vanaf 2013 iedere vijf jaar de kwaliteit van de infrastructuur door te lichten. Ook worden dan de bijbehorende onderzoeksprocedures gecontroleerd. Daarnaast zal ProRail dit najaar laten weten hoe de beheerder de kwaliteit van het spoor wil waarborgen.

 

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.