Treinramp 2010 Buizingen, België

‘Gebreken en menselijke fout oorzaken Belgische treinramp’

Het ernstige ongeluk op het Belgische spoor bij Buizingen op 15 februari 2010 is te wijten aan een combinatie van technische gebreken en een menselijke fout. Dat schrijft de Vlaamse krant Gazet van Antwerpen dat inzicht had in het verslag van het veiligheidsonderzoek van het Onderzoeksorgaan voor Ongevallen en Incidenten op het Spoor.

Ruim twee jaar geleden botsten bij Buizingen twee passagierstreinen op elkaar. Dat ongeluk kostte achttien mensen het leven en er vielen honderdvijftig gewonden.

Sein slecht verlicht

Het onderzoeksrapport beschrijft volgens de krant een aantal oorzaken die een rol hebben gespeeld bij de botsing. Op de dag van het ongeluk was het noodsein bij Buizingen door te lage spanning niet sterk genoeg verlicht en daardoor slecht zichtbaar. Een van de machinisten miste het rode sein, mogelijk door de slechte verlichting. Het spoor was op de plek van de botsing weliswaar uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+, maar de locomotief niet. Daardoor stopte de trein niet automatisch toen de machinist door rood reed. In de trein ontbrak bovendien ook nog eens het treinbeïnvloedingssysteem Memor.

Spoorwegmaatschappij NMBS en spoorbeheerder Infrabel zouden drie maanden de tijd krijgen om met een actieplan te komen.

NMBS: treinen conform veiligheidswetgeving

Spoorwegmaatschappij NMBS laat als reactie op de berichtgeving in de Belgische media vandaag in een persbericht weten dat de onderzoeksconclusies niet goed geïnterpreteerd zijn. Alle NMBS-treinen rijden en reden volgens de veiligheidswetgeving, stelt NMBS. Het doel van het onderzoeksrapport zou er bovendien niet op gericht zijn om te bepalen wie er schuldig is aan de botsing. De spoorwegmaatschappij wil geen commentaar geven op het gerechtelijk onderzoek naar de treinramp dat nog steeds loopt.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.