HSL-spoor Prinsenbeek

Treinongeluk leidt tot nieuw pleidooi voor ERTMS

De vakbonden en reizigersorganisatie Rover dringt opnieuw aan op een snelle verdere invoering van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) ter vervanging van het ATB-systeem  (Automatische Treinbeïnvloeding). Aanleiding is de treinbotsing van zaterdag waarbij vlakbij Amsterdam CS een dode viel en ruim honderd reizigers gewond raakten.

“De treinbotsing Amsterdam zou wel eens kunnen leiden tot het besluit ERTMS echt te gaan invoeren.” Die hoop spreekt Rover-voorzitter Arriën Kruyt uit op de website van de reizigersorganisatie.

ERTMS is nu nog alleen aanwezig op het hogesnelheidsspoor en de Hanzelijn, die later dit jaar wordt opgeleverd. Hoewel het systeem volgens ProRail ook geïnstalleerd is op het traject Utrecht-Amsterdam, heeft het meeste treinverkeer daar geen baat bij omdat ook treinstellen uitgerust moeten zijn met ERTMS. Dat is alleen nog maar het geval voor hogesnelheidstreinen.

ATB-Vv

Inmiddels is wel op een deel van het Nederlandse spoor ATB-Vv in gebruik, een verbeterde versie van het allereerste ATB, dat ontwikkeld is in de jaren vijftig. Het is ingevoerd na het ernstige treinongeluk in Harmelen in 1962, dat ruim negentig mensen het leven kostte. ATB-Vv werkt in tegenstelling tot ATB ook bij snelheden die lager liggen dan 40 kilometer per uur. Inmiddels zijn 1.264 van de 5.150 seinen op het Nederlandse spoornet uitgerust met ATB-Vv, zo liet minister Schultz van Haegen in november weten in een brief aan de Tweede Kamer.

In de loop van dit jaar moeten er daarbovenop nog eens 350 seinen worden voorzien van ATB-Vv. De verwachting is dat na installatie van al deze 1.614 seinen het aantal passages waarbij een rood sein gemist is, fors zal dalen. Het aantal roodseinpassages bedroeg 175 in 2010, zo staat in het jaarverslag van ProRail, het laagste niveau sinds 2003. In 2008 waren het er nog 240.

ERTMS

Van de resterende ruim 3.500 seinen kunnen er nog 500 aangepast worden met geld uit het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer. De andere 3000 seinen (kosten 150 miljoen euro) worden wat betreft de minister voorlopig niet voorzien van ATB-Vv omdat de meest risicovolle seinen al voorzien zijn van dit systeem en de doelstellingen van de branche al bijna gehaald zijn.

Verder wil Schultz wachten op een voorstel van de spoorbranche voor verdere ERTMS-implementatie om kapitaalvernietiging te voorkomen. ERTMS-beveiliging maakt seinen langs de spoorbaan overbodig omdat de machinisten de benodigde informatie op hun schermen in de trein krijgen.

In haar rapport ‘Wissel op de toekomst’  van februari drong de tijdelijke commissie onderhoud en innovatie spoor, ingesteld door de Tweede Kamer, aan op landelijke invoering van ERTMS. Dat Europese systeem biedt immers kansen voor meer vervoer, terwijl minder nieuw spoor nodig is. De commissie gaf aan het verstandiger te vinden te investeren in ERTMS in plaats van het verbeteren van het bestaande, verouderde beveiligingssysteem ATB.

Een eerste rapportage van de Inspectie Leefomgeving en Transport stelt dat treinbotsing waarschijnlijk is veroorzaakt doordat de machinist door een rood sein is gereden, waardoor haar sprinter botste tegen een een intercity. Het sein was niet uitgerust met ATB-Vv. Volgens ProRail had de botsing waarschijnlijk voorkomen kunnen worden als dat wel het geval was geweest.

 

Auteur: Yvonne Ton

1 reactie op “Treinongeluk leidt tot nieuw pleidooi voor ERTMS”

cornutus|26.04.12|19:17

Volgens NRC Next zijn we voor een habbekrats van het probleem verlost, volgens Cor Nutus hebben we voor twee habbekratsen ERTMS: http://wp.me/pVuUi-3Ep

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.