Passeren rood sein lijkt oorzaak treinongeluk Amsterdam

Het ziet ernaar uit dat het treinongeval in Amsterdam is veroorzaakt doordat de machinist van een van beide treinen door een rood sein is gereden. Dat schrijft minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu maandag in een eerste brief aan de Tweede Kamer. In een tweede brief later die dag heeft ze ProRail verzocht om onmiddellijk tijdelijke maatregelen te nemen op basis van de voorlopige conclusies van de eerste onderzoeken.

“Op basis van de eerste resultaten van het ILT-onderzoek lijkt het erop dat de Sprinter een stop tonend sein (STS) heeft gepasseerd. Verder onderzoek van de data zal moeten uitwijzen of dit in definitieve zin bevestigd wordt. Ook zullen alle betrokkenen worden geïnterviewd. Bovendien zal worden onderzocht welke factoren daarnaast een rol hebben gespeeld bij dit ongeval”, zo schrijft de minister in haar eerste brief om de Kamer te informeren over het ongeluk. Later die dag zijn de eerste rapportages van de Inspectie Leefomgeving en Transport en ProRail verschenen en komt Schultz met een nieuwe brief. Daaruit blijkt dat het rode sein dat de machinist passeerde niet met de verbeterde versie van het treinbeveiligingssysteem ATB was uitgerust.Volgens ProRail had ATB-Vv (de verbeterde versie) bij dit sein de botsing waarschijnlijk voorkomen.

ProRail

Eerder repte een journalist van de Volkskrant die zelf in de verongelukte trein zat al over een rood sein dat gepasseerd was.

De redacteur beschrijft in de Volkskrant hoe hij na de botsing, toen de trein tot stilstand was gekomen, de machiniste enigszins verward uit de bestuurderscabine zag komen. Daarna zou ze gezegd hebben dat ze vreesde een rood sein te hebben gemist.

ATB

Los van de mogelijke oorzaak van het ongeval in Amsterdam, gebeurt het geregeld dat machinisten door een rood sein rijden. In 2010 is dat 175, zo blijkt uit het jaarverslag van ProRail. Als dat gebeurt, treedt het beveiligingssysteem ATB in werking, mits de treinen harder rijden dan 40 kilometer per uur.

Bij het ongeluk botste een intercity die op weg was van Den Helder naar Nijmegen op een sprinter, uit de richting Gouda met bestemming Uitgeest, vlakbij station Amsterdam CS. De sprinter was net vertrokken, de intercity stond op het punt om aan te komen op Amsterdam CS.

Dode en gewonden

De botsing kostte het leven aan een 68-jarige vrouw uit het oosten van het land. Ook raakten ruim honderd passagiers gewond, van wie 42 ernstig. Achttien gewonde reizigers moesten in het ziekenhuis worden opgenomen.

In de nacht van zondag op maandag heeft ProRail het beschadigde spoor en een aantal wissels gerepareerd. Met dat werk kon pas begonnen worden nadat de intercity en de stoptrein – voorzichtig rijdend op eigen wielen – afgevoerd waren. Maandagochtend voordat de spits begon kon het gestremde treinverkeer weer hervat worden.

Auteur: Yvonne Ton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.