Problemen NS en ProRail nog ‘peanuts’ in vergelijking met ellende bij Deutsche Bahn

station Duisburg
Ook veel stations in Duitsland liggen er verwaarloosd bij. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Natuurlijk, de wet van de grote getallen gaat hier op, maar Duitsland heeft nog een veel groter probleem met zijn spoorinfrastructuur en tegenvallende reizigersaantallen dan Nederland. Om maar eens wat te noemen: Deutsche Bahn (DB) heeft een schuld van 34 miljard euro, de afgelopen zes maanden reed slechts 62,7 procent van de intercity’s op tijd en tot 2030 gaan er 40 veelgebruikte spoortrajecten volledig op de schop. De kosten daarvan belopen de 45 miljard euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: Duitsland Instituut

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Problemen NS en ProRail nog ‘peanuts’ in vergelijking met ellende bij Deutsche Bahn”

A C F Sierts|22.08.24|17:58

Helaas voor de sector, maar de reiziger gaan helemaal geen rekening houden met deze wanprestaties. De sector zal ZELF rekening moeten houden met een nog vele grotere vlucht richting auto. Die negatieve spiraal escaleert – vooral financieel…

Wensdroom PHS zal stopgezet moeten worden; halfuurs- en uursdiensten worden weer de norm, kwartiersdienst = spits. De focus moet van kwantiteit (meer aanbod) naar KWALITEIT. Alleen zo kan het OV-systeem weer betaalbaar, punctueel en klantattractief worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Problemen NS en ProRail nog ‘peanuts’ in vergelijking met ellende bij Deutsche Bahn | SpoorPro.nl

Problemen NS en ProRail nog ‘peanuts’ in vergelijking met ellende bij Deutsche Bahn

station Duisburg
Ook veel stations in Duitsland liggen er verwaarloosd bij. Jeroen Baldwin/SpoorPro

Natuurlijk, de wet van de grote getallen gaat hier op, maar Duitsland heeft nog een veel groter probleem met zijn spoorinfrastructuur en tegenvallende reizigersaantallen dan Nederland. Om maar eens wat te noemen: Deutsche Bahn (DB) heeft een schuld van 34 miljard euro, de afgelopen zes maanden reed slechts 62,7 procent van de intercity’s op tijd en tot 2030 gaan er 40 veelgebruikte spoortrajecten volledig op de schop. De kosten daarvan belopen de 45 miljard euro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Jeroen Baldwin

Bron: Duitsland Instituut

Jeroen Baldwin is journalist en chef redactie van SpoorPro.nl

1 reactie op “Problemen NS en ProRail nog ‘peanuts’ in vergelijking met ellende bij Deutsche Bahn”

A C F Sierts|22.08.24|17:58

Helaas voor de sector, maar de reiziger gaan helemaal geen rekening houden met deze wanprestaties. De sector zal ZELF rekening moeten houden met een nog vele grotere vlucht richting auto. Die negatieve spiraal escaleert – vooral financieel…

Wensdroom PHS zal stopgezet moeten worden; halfuurs- en uursdiensten worden weer de norm, kwartiersdienst = spits. De focus moet van kwantiteit (meer aanbod) naar KWALITEIT. Alleen zo kan het OV-systeem weer betaalbaar, punctueel en klantattractief worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.