Opstelterrein Treinen

‘Niet “ongefundeerd optimistisch” nadenken over toelaten aanbieders op hoofdrailnet’

Een opstelterrein voor treinstellen van Arriva, BRENG en NS. Rob Dammers / Wikimedia Commons

We moeten niet “ongefundeerd optimistisch” zijn over het toelaten van meerdere aanbieders op het hoofdrailnet. Dat is de conclusie van Erik Verhoef, vervoerseconoom namens de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vrije marktwerking op het spoor kan mogelijk leiden tot nadelige effecten op de uitvoer van de dienstregeling op het hoofdnet, aldus de wetenschapper. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Niet “ongefundeerd optimistisch” nadenken over toelaten aanbieders op hoofdrailnet’”

Pat Rick|09.11.22|10:21

Lobbypartijen van buitenlandse staatsbedrijven doen goed werk, blijkbaar. Ze willen een groter stuk van de taart (en als het kan de hele taart), ten koste van de reiziger. Wat nodig is en van algemeen belang is dat NL weer een integraal vervoerssysteem krijgt obv bedrijfsmatig werken (wat iets anders is dan concurrentie) zoals waterleidingbedrijven (zeer goed en goedkoop). De sector kan goedkoper als men minder gefragmenteerd werkt en met minder managers (zelfsturende teams, platte organisaties)

Pat Rick|09.11.22|10:26

Er is nodig een herinrichting van het OV systeem: in de Randstad gaan de regionale lijnen naar Randstad-rail of worden metro (zoals Hoekse Lijn). Hier kan men met de benodigde hogere frequenties rijden tegen lagere kosten. Men kan beter aansluiten op bus, tram, andere metro. NS krijgt de lijnen in de provincie terug, zodat men goed kan aansluiten op ICs, HSLs (binnenlands/buitenlands) en andere regionale lijnen. Hier omheen kan men dan het stads- en streekvervoer inrichten.

Pat Rick|09.11.22|10:32

De dochters van de buitenlandse spoormaatschappijen doen het eigenlijk niet zo goed. De prestaties van Arriva in limburg hebben geleid tot boetes voor dat bedrijf. Zo’n slechte performance moet men niet willen. En Arriva in limburg heeft nauwelijks voordeel van Arriva in Noord-NL. Het is te gefragmenteerd. Keolis is ook al hun concessie in NRW kwijtgeraakt vanwege wanprestaties. De Duitsers sturen het veel strakker en zien zichzelf niet als wingewest. Nu de Nederlandse politiek nog.

Illya Vaes|11.11.22|15:31

Als de landelijke overheid net zo stevig zou sturen op resultaten, zou NS vele malen meer en grotere boetes hebben gekregen.
In de provincie zit men helemaal niet te wachten op de terugkeer van het Utrecht- en Randstadcentrische NS, dat de reizigers in die gebieden NOG minder belangrijk vindt dan aan het hoofdspoornet, waar pretparkdiensten en cijfercopuleren belangrijker zijn dan reizigers vervoeren.

En eigenlijk zouden anonieme accounts verboden moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Niet “ongefundeerd optimistisch” nadenken over toelaten aanbieders op hoofdrailnet’ | SpoorPro.nl
Opstelterrein Treinen

‘Niet “ongefundeerd optimistisch” nadenken over toelaten aanbieders op hoofdrailnet’

Een opstelterrein voor treinstellen van Arriva, BRENG en NS. Rob Dammers / Wikimedia Commons

We moeten niet “ongefundeerd optimistisch” zijn over het toelaten van meerdere aanbieders op het hoofdrailnet. Dat is de conclusie van Erik Verhoef, vervoerseconoom namens de Vrije Universiteit in Amsterdam. Vrije marktwerking op het spoor kan mogelijk leiden tot nadelige effecten op de uitvoer van de dienstregeling op het hoofdnet, aldus de wetenschapper. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

4 reacties op “‘Niet “ongefundeerd optimistisch” nadenken over toelaten aanbieders op hoofdrailnet’”

Pat Rick|09.11.22|10:21

Lobbypartijen van buitenlandse staatsbedrijven doen goed werk, blijkbaar. Ze willen een groter stuk van de taart (en als het kan de hele taart), ten koste van de reiziger. Wat nodig is en van algemeen belang is dat NL weer een integraal vervoerssysteem krijgt obv bedrijfsmatig werken (wat iets anders is dan concurrentie) zoals waterleidingbedrijven (zeer goed en goedkoop). De sector kan goedkoper als men minder gefragmenteerd werkt en met minder managers (zelfsturende teams, platte organisaties)

Pat Rick|09.11.22|10:26

Er is nodig een herinrichting van het OV systeem: in de Randstad gaan de regionale lijnen naar Randstad-rail of worden metro (zoals Hoekse Lijn). Hier kan men met de benodigde hogere frequenties rijden tegen lagere kosten. Men kan beter aansluiten op bus, tram, andere metro. NS krijgt de lijnen in de provincie terug, zodat men goed kan aansluiten op ICs, HSLs (binnenlands/buitenlands) en andere regionale lijnen. Hier omheen kan men dan het stads- en streekvervoer inrichten.

Pat Rick|09.11.22|10:32

De dochters van de buitenlandse spoormaatschappijen doen het eigenlijk niet zo goed. De prestaties van Arriva in limburg hebben geleid tot boetes voor dat bedrijf. Zo’n slechte performance moet men niet willen. En Arriva in limburg heeft nauwelijks voordeel van Arriva in Noord-NL. Het is te gefragmenteerd. Keolis is ook al hun concessie in NRW kwijtgeraakt vanwege wanprestaties. De Duitsers sturen het veel strakker en zien zichzelf niet als wingewest. Nu de Nederlandse politiek nog.

Illya Vaes|11.11.22|15:31

Als de landelijke overheid net zo stevig zou sturen op resultaten, zou NS vele malen meer en grotere boetes hebben gekregen.
In de provincie zit men helemaal niet te wachten op de terugkeer van het Utrecht- en Randstadcentrische NS, dat de reizigers in die gebieden NOG minder belangrijk vindt dan aan het hoofdspoornet, waar pretparkdiensten en cijfercopuleren belangrijker zijn dan reizigers vervoeren.

En eigenlijk zouden anonieme accounts verboden moeten worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.