Infobord Bijlmer

Trein stopt niet voor Ajax-fans en concertgangers: ‘We zijn als NS kritisch op onszelf’

Eigen werkProMedia Group

Ruim 70.000 Ajax-fans en concertgangers lopen zaterdagavond rond in het ArenA-gebied. Zij kunnen niet met de trein naar huis, zo werd maandag bekend. NS trekt in een reactie aan SpoorPro het boetekleed aan: “We hebben dit probleem in relatie tot Bijlmer ArenA te laat opgemerkt.”

De treinen stoppen zaterdag vanaf 16:00 niet meer op station Amsterdam Bijlmer Arena door werkzaamheden. Zaterdag om 2:00 beginnen de werkzaamheden op het traject tussen Amsterdam en Utrecht Centraal. Door de werkzaamheden is maar één spoor beschikbaar en hierdoor kunnen maar twee treinen per uur rijden op het traject tussen de hoofdstad en de Domstad. Normaal gesproken rijden acht treinen per uur op dit traject.

De treinen die wel rijden, kunnen de stroom aan toeschouwers niet aan. Daardoor kan de veiligheid niet gegarandeerd worden. “Zonder ingrijpen leidt dit tot zeer onveilige situaties voor onze reizigers en collega’s in de treinen en op de stations”, zegt een NS-woordvoerder

Dit is nu de tweede keer dat NS-treinen station Bijlmer ArenA overslaan doordat er simpelweg te veel reizigers en te weinig treinen zijn om de veiligheid te garanderen. NS zegt dat ze het probleem voortaan eerder moeten zien aankomen.

“We zijn als NS ook echt kritisch op onszelf. We hebben dit probleem in relatie tot Bijlmer ArenA te laat opgemerkt en te laat met onze partners op tafel gelegd. Dat had beter gemoeten. We gaan hier ook met onze partners in het ArenA-gebied over in gesprek”, zegt NS-woordvoerder Erik Kroeze.

Ajax, de Johan Cruijff Arena en de Ziggo Dome tonen zich in reacties tegenover zusterpublicatie OVPro kritisch op de gang van zaken. Lees hier het hele verhaal.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Sander van Vliet

2 reacties op “Trein stopt niet voor Ajax-fans en concertgangers: ‘We zijn als NS kritisch op onszelf’”

Pat Rick|30.09.22|17:40

NS heeft geprobeerd metro te spelen, door hogere frequenties in de Randstad aan te bieden. Maar het materieel en het systeem zijn gewoon niet geschikt voor benodigde frequentie (zeg per 2 minuten). Daarom is het goed om het metronet in METROpoolregio A’dam uit te breiden van Zandvoort tot Almere. En lijnen in de randstad om te bouwen tot Randstadrail met lessen Hoekse Lijn. Regionale lijnen moeten dan naar NS gaan, zodat we weer spreken van Nederlandse (en niet Hollandse) Spoorwegen.

kees boer|03.10.22|12:50

Is dat niet een ontduiking van de sociale en/of maatschappelelijke plicht ?
Of was er een te groot risico ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.