Staatssecretaris Heijnen ziet geen reden tot nieuwe stresstest ICT-systemen ProRail

Rotterdam Centraal Station.Foto Nanda Sluijsmans / Wikimedia Commons

Staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat ziet geen aanleiding tot een nieuwe stresstest voor de ICT-systemen van ProRail. Dat schrijft zij als antwoord op Kamervragen van VVD’er Fahid Minhas. Minhas stelde vragen naar aanleiding van een grote storing in het treinverkeer rondom Rotterdam eind juli. Het Tweede Kamerlid benadrukte in zijn bevraging dat dit al de derde grote computerstoring bij de spoorbeheerder in twee jaar tijd was.

De meest recente stresstest voor de ICT-systemen vond plaats in 2015 en 2016 en werd uitgevoerd door adviesbureau Gartner. Daaruit werd geconcludeerd dat de systemen van ProRail robuust waren. Alle aanbevelingen zijn door de spoorbeheerder doorgevoerd. Volgens de staatssecretaris kon de storing van eind juli niet voorkomen worden door deze aanbevelingen: “Vergelijkbaar met de APK-keuring van een auto kan een bestuurder ondanks zorgvuldige controles autopech krijgen.”

Heijnen en ProRail zelf laten weten dat de drie storingen die Minhas benoemt in zijn Kamervragen geen verband hebben, omdat elke storing een andere oorzaak heeft. Arjen Boersma, directeur ICT bij ProRail liet in gesprek met SpoorPro eerder weten dat er ook geen stijging zit in het aantal ICT-storingen dit jaar. “Dit beeld is ontstaan door de twee telefoniestoringen in 2021 bij ProRail en een storing in april dit jaar bij NS waardoor landelijk het treinverkeer stilgelegd is.”

Bredere oplossing

De staatssecretaris laat weten dat zij daarom met ProRail en NS breder wil kijken dan deze individuele storingen en met de twee partijen in gesprek blijft. “Ik ben al in gesprek met ProRail en NS om te bezien in hoeverre we storingen in digitale systemen in het algemeen kunnen voorkomen en – als een storing onverhoopt toch optreedt – hoe de impact daarvan op het treinverkeer beperkt kan blijven.”

In het geval van de storing van eind juli, betrof het een ICT-storing in een systeem van ProRail op de verkeersleidingpost Rotterdam. Door de storing konden verkeersleiders in dit bediengebied geen treinen meer lokaliseren. Bij een computerstoring zou normaliter worden overgeschakeld naar een andere server, maar de applicatie die verantwoordelijk is voor het aangeven van de posities bleef zoeken naar de server waarvan de hardware kapot was gegaan. Boersma heeft aangegeven dat de computerblunder in Rotterdam ervoor heeft gezorgd dat er versneld een landelijke oplossing is uitgerold voor deze softwarefout.

Vervangend vervoer

Tijdens de storing in Rotterdam werd in eerste instantie geen vervangend vervoer aangeboden voor reizigers. NS zag zich genoodzaakt om reizigers te adviseren om zelf vervoer te regelen. Uiteindelijk werden er toch bussen ingezet op de trajecten Rotterdam-Breda en Dordrecht-Roosendaal, om een aantal laatste gestrande reizigers naar hun bestemming te brengen.

Ook daar heeft het Tweede Kamerlid van VVD vragen over gesteld aan de staatssecretaris. Heijnen laat weten de situatie te betreuren, en dat zij in september een Programma van Eisen (PvE) zal voorleggen voor de nieuwe Hoofdrailnetconcessie. “Daarin staan ook eisen over het vervangend vervoer.” Volgens haar moet de NS reizigers zo veel en zo goed als mogelijk (vervangend) vervoeren, voor zover dit redelijkerwijs verwacht kan worden.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Robin van den Bovenkamp

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.