Cybersecurity Thales

Nieuwe wet moet cyberweerbaarheid spoorsector vergroten

foto: Thales

De cyberweerbaarheid binnen de spoorsector moet structureel verbeterd worden. Tot die conclusie is minister Mark Harbers (VVD) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gekomen. Een al bestaande veiligheidswet gaat vanaf 2023 ook gelden voor het spoor- en wegvervoer. De nieuwe regelgeving voor de spoorbranche verplicht vitale aanbieders om cyberincidenten voortaan te rapporteren. 

Sinds vorig jaar is de zogeheten Regeling beveiliging netwerk- en informatiesystemen (Wbni) van kracht, die geldt voor alle sectoren die onder het ministerie van IenW vallen. De treinsector maakt daar een aanzienlijk groot deel van uit. In de regeling staat beschreven welk beleid, processen en procedures de betrokken sectoren moeten uitvoeren.

Structureel aandacht cyberweerbaarheid spoorsector

Tot nu toe viel het spoorvervoer nog buiten de Wbni-wet. De wet was alleen van kracht voor luchtvervoer en vervoer over water. Daar komt de spoorsector nu bij. Harbers wijst er op dat de cyberweerbaarheid binnen onder andere de spoorsector “structureel aandacht” moet krijgen.

De minister denkt wel dat de spoorsector “uit eigen beweging en op grond van de Wbni-wet” al aan de meeste eisen van de nieuwe regeling voldoet. Het enige verschil is dat het nu ook bij wet is vastgelegd. Bedrijven binnen de spoorsector die nog niet aan de nieuwe eisen voldoen krijgen vijf maanden de tijd om hun cyberweerbaarheid op te schroeven naar de maatstaven van de Wbni-wet.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.