Staatssecretaris Vivianne Heijne van Infrastructuur en Waterstaat
Profiel

Wie is Vivianne Heijnen, de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat?

Staatssecretaris Vivianne Heijne van Infrastructuur en Waterstaat

We moesten er lang op wachten, maar eindelijk is het zover: het nieuwe kabinet is geïnstalleerd. Maandag zijn de ministers en staatssecretarissen van het kabinet Rutte IV beëdigd op Paleis Noordeinde. Mark Harbers is de nieuwe minister voor Infrastructuur en Waterstaat en Vivianne Heijnen neemt als staatssecretaris onder andere de dossiers Spoor en OV voor haar rekening. 

Vivianne Heijnen werd een paar maanden geleden door het CDA gevraagd voor het ambt van staatssecretaris. Als staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat, zal zij zich voornamelijk gaan toeleggen op zaken rondom het spoor. Zo wil zij zich gaan inzetten voor het verbeteren van openbaar vervoer-verbindingen over de grens. “Een goed bereikbaar en leefbaar land waarin we meer hergebruiken: dat is mijn inzet, voor iedereen in ons land”, laat zij weten in een schriftelijke reactie. Ze maakt zich hard voor het verbeteren van de verminderen van de reistijden, waarbij ze oog houdt voor de grensregio’s, steden en onze buurlanden.

Klimaat en milieu

In het buitenland mag Vivianne Heijnen zich ‘minister voor Milieu’ noemen. Ze is de enige staatssecretaris die de titel van minister mag dragen. Haar ambitie is om een bijdrage te leveren aan een schoon en welvarend land, dat we aan volgende generaties door kunnen geven. “Een land waarin we de milieuschade zoveel mogelijk voorkomen, afval verder verminderen en grondstoffen meer hergebruiken. Met duurzaam vervoer wil ik niet alleen een bijdrage leveren aan onze klimaatdoelen, maar ook aan het verbeteren van de luchtkwaliteit.”

Limburg

Vivanne Heijnen groeide op in het Zuid-Limburgse Spaubeek. Haar grootvader was burgemeester van drie Limburgse gemeenten. Ze studeerde European Public Affairs aan de Universiteit Maastricht, waar ze in 2006 afstudeerde.

In 2010 startte zij haar politieke carrière als wethouder van het CDA, binnen de gemeenteraad van Maastricht. Een jaar na deze aanstelling werd zij tot fractievoorzitter benoemd. Ze was van 2009 tot 2018 hoofd van de Campus Brussel van Universiteit Maastricht.

In 2018 werd zij benoemd als wethouder, met Economie, Regionalisering, Wonen en Sociale Innovatie in haar portefeuille. Daarnaast was ze lid van de Raad van Advies van de Stichting Vrouwenvoetbal Maastricht en van de commissie van aanbeveling van Stichting Stap voor Stap, een stichting die zich inzet om goede doelen in de naaste omgeving te realiseren. Zo maakte zij zich sterk voor woningbouw, de economie en het bestrijden van armoede.

Infrastructuur

Net als Mark Harbers, heeft ook Vivianne Heijnen geen ervaring in de wereld van spoor en openbaar vervoer. In Maastricht had ze als wethouder economie en arbeidsmarkt, (Eu)regionalisering, wonen, welstand en sociale innovatie in haar portefeuille. Van maart 2015 tot maart 2018 was ze lid van de Euregioraad Maas-Rijn.

“Tijdens deze bestuursperiode heb ik mij als wethouder ingezet voor onderwerpen die mij na aan het hart liggen. Voldoende werk voor alle Maastrichtenaren, een fijne plek om te wonen en een saamhorige stad, waar inwoners omzien naar elkaar en naar hun buurt,” schrijft ze in haar afscheidsbrief gericht aan de gemeente Maastricht.

In 2017 probeerde ze in de Tweede Kamer te komen. Zij stond op de 26e plaats op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Ze haalde ruim 15.000 voorkeurstemmen, maar dat was niet genoeg voor een zetel. Ze kwam 2.500 stemmen tekort voor de landelijke politiek. Maar later werd ze daar alsnog voor gevraagd.

Spoor

Eerst was het nog onduidelijk wie het spoor voor zijn rekening zou nemen: de minister of de staatssecretaris. Uiteindelijk kreeg Vivianne de portefeuille. “Veel Nederlanders werken op of over de grens of in de Randstad, maar wonen ergens anders. Juist voor hen zijn goede verbindingen van belang. Daar wil ik in elk geval de komende vier jaar werk van maken.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Hendriëlle de Groot

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.