Frank Strik Directeur Service Benelux Alstom

Managing Director Service Alstom: “Een marktkans pakken en daar vanuit inspireren”

Een visie creëren en van daaruit inspireren. Dat is wat Frank Strik, Managing director service Benelux bij Alstom, kenmerkt. “Ik voel als ergens zo’n marktbehoefte en kans ligt. Daar word ik heel onrustig van, want die kans wil ik dan gewoon pakken.”

Als Strik een marktkans ziet, dan bouwt hij met zijn team het plan dat daarbij hoort. De volgende stap is om mensen te inspireren en met hen samen na te denken over wat er nodig is en wat er aan kennis en kunde moet worden opgebouwd. “Dan is het een soort kralen rijgen om te kijken welke bouwstenen we bij elkaar moeten brengen om uiteindelijk dat neer te zetten.”

“Deze uitdaging trok mij aan toen ik werd gevraagd om terug te komen naar de Benelux en daar de leiding te nemen over het neerzetten van een volwaardige Alstom Service organisatie.”

Loopbaan

Strik werkte tussen 2001 en 2005 als Customer Director bij Alstom (links op de foto). Voor die tijd werkte bij de onderneming als ingenieur, sales manager en project manager. “Als Customer Director was ik verantwoordelijk voor de verkoop en introductie van nieuwe vloten voor alle steden in Nederland. Ik hield me daarbij onder meer bezig met de Citadis trams in Rotterdam en Regio Citadis vloot in Den Haag.”

De manager ontwikkelde zich snel in Alstom en besloot na zijn functie als Customer Director om het bedrijf te verlaten. “Ik wilde een keer helemaal terug naar mezelf om te gaan ondernemen.”

Hij startte daarop met de startup Darwind in offshore windenergie. “Dat groeide van een paar werknemers op een klein kamertje naar een onderneming met 90 mensen en volwaardig engineeringsteam. En toen zijn we offshore windturbines gaan bouwen.”

Tram Hofplein Rotterdam, foto: RET
Een Citadis-tram van Alstom in Rotterdam.

Geïnspireerd door business case model China

Hij vertelt dat het bedrijf werd overgenomen door een Chinees staatsbedrijf. “Het was interessant te zien hoe zo’n bedrijf strategisch denkt en schakelt. Dit is een hele andere aanpak dan wat wij in het westen gewend zijn.”

“Ik heb geleerd hoe je een driehoek smeed als startup bij het ontwikkelen en introduceren van complexe technologie in de markt. Hiermee het optimum zoekend in risicomanagement tussen techniek, verzekeringen en financiering.”

“Daarbij heb ik ook veel meegenomen uit de samenwerking met mijn Chinese collega’s hoe je cultureel verbindt om een nieuw product in een westerse markt te positioneren. Dat gaat heel erg over of je in staat bent je klanten te begrijpen en zekerheid te bieden in hun bedrijfsvoering door duurzaam je producten lokaal te beheersen. En dat is ook hetgeen wat ik nu binnen Alstom doe.”

Na zijn loopbaan in de offshore windenergie-sector keerde Strik terug bij Alstom, waarbij hij onder meer tender director was in Salzgitter en managing director bij Alstom Lokomotiven Service in het Duitse Stendal. “Ik was daarbij onder meer verantwoordelijk voor een grote tender, waarbij dertig jaar aan mobiliteit werd gevraagd.” Strik bracht daarbij zijn kennis in van de businessmodellen die hij op deed toen hij in de windenergie-sector werkte.

Terugkeer in de Benelux

Vier jaar geleden keerde hij terug in Nederland om de servicetak voor de Benelux te ontwikkelen. “En de eerste stap die gemaakt werd is de introductie van een fleet support center in Ridderkerk. Dit was een belangrijke stap om verbinding te maken met onze klanten in hun dagelijkse prestaties voor het leveren van goede mobiliteit, veiligheid en reizigerstevredenheid. Van daaruit is Alstom gaandeweg gaan groeien met services en dienstverlening in de Benelux.”

In dat support center worden onder meer de metro’s van Amsterdam gemonitord en wordt straks ook de Intercity Nieuwe Generatie van NS aan “de hartbewaking” gelegd voor het begeleiden van de productintroductie. “De kracht van zo’n centrum ligt in de krachtige digitale oplossingen versterkt met ons lokale team van experts welke zijn genetwerkt in de wereldwijde Alstom kennisbasis. We leveren onze klanten voorspellend onderhoud, advies en kunnen onze experts digitaal tot op de werkvloer van onze klanten brengen voor snelle afstemming en ontsluiten van kennis.”

Hij wijst erop dat de rol van Alstom door de jaren heen veranderd omdat “openbaar vervoer steeds complexer, duurzamer en maatschappelijk relevant wordt”. “Er zijn steeds meer klanten die van ons terecht verwachten dat we niet alleen leverancier zijn maar een partij die ze over de levensduur met kennis en kunde kunnen begeleiden om het maximale uit onze producten te halen qua mobiliteit.”

ICNG-trein NS
De ICNG komt straks ook aan de ‘hartbewaking’ van Alstom in Ridderkerk.

Verschuiving van leverancier naar partner

“Drie jaar terug waren we hier met 120 collega’s en één service vestiging. En ondertussen zijn we met autonome groei en door acquisities met meer dan 400 collega’s verdeeld over 17 locaties (waaronder Ridderkerk, Rotterdam, Charleroi en Brugge), altijd dichtbij onze klanten.”

“We zijn daarbij een factor vier gegroeid, maar wat nog eigenlijk belangrijker is dat we met onze klanten een verschuiving doormaken van leverancier naar partner. We praten niet enkel meer met inkopers, zoals voorheen gebruikelijk was, maar vaker met de vlootmanagers en directie. We kijken samen met hen hoe we onze producten en diensten kunnen optimaliseren om het maximale bij te dragen in de KPI’s van onze klanten.”

Dit was volgens Strik ook de achterliggende gedachte bij de overname van onderhoudsbedrijf Shunter in Rotterdam in maart van dit jaar. “Het was voor ons een belangrijke stap om de klanten, middelen en competenties van de collega’s van Shunter deel van ons team te maken. Nu zijn we in staat om onze klanten een volledig pakket aan onderhoud en service dienstverlening te bieden.”

Zo maakt Alstom iedere keer nieuwe stappen, vertelt de directeur. “Daarmee zijn we nog lang niet klaar, want uiteindelijk hebben we als nieuw Alstom inclusief Bombardier een nog veel grotere vloot aan producten die we beheren. Dus we zullen ook de komende paar jaren verder uitbreiden en investeren in faciliteiten en onze mensen. We hebben nu in de Benelux al een flink aantal vacatures staan, ruimte genoeg voor meer nieuwe collega’s om zich bij ons aan te sluiten in deze bloeiende sector.”

Dit interview is eerder verschenen in de eindejaarsspecial van SpoorPro. Download het magazine hier.

Eindejaarsmagazine SpoorPro

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.