Renfe AVE high-speed train through tunnel Spain

Eurostar krijgt mogelijk Spaanse concurrentie in kanaaltunnel

Het Spaanse nationale spoorbedrijf Renfe wil een hogesnelheidsverbinding tussen Londen en Parijs starten. Renfe komt daarmee direct in het vaarwater van Eurostar, dat nu nog de enige vervoerder is op het traject dat via de kanaaltunnel loopt. 

Renfe heeft al contacten gelegd om te kunnen concurreren met Eurostar en heeft toestemming gevraagd aan het ministerie van Financiën, vertellen bronnen aan de Spaanse krant El País. Het Spaanse staatsspoorbedrijf heeft grote internationale ambities, zowel in Europa als daarbuiten. De doelstelling is dat binnen een periode van 10 jaar 10 procent van de totale omzet van het bedrijf afkomstig is uit buitenlandse activiteiten, zowel op hogesnelheidslijnen als reguliere spoorlijnen.

De interesse van het Spaanse bedrijf om het traject naar Londen te exploiteren vloeit voort uit de momenteel beschikbare treinpaden en de capaciteit om te werken op de hogesnelheidslijn, die wordt beheerd door het Frans-Britse bedrijf Eurotunnel. “Dit is weer een stap voorwaarts in het internationaliseringsproces van Renfe, een van de pijlers van de strategie van het bedrijf zoals uiteengezet in het Strategisch Plan 2019-2023-2028”, reageert Renfe in een reactie.

Nieuwe operaties in het buitenland

In Frankrijk wil Renfe commerciële hogesnelheidsdiensten lanceren op de lijn Parijs-Lyon-Marseille, evenals openbare diensten in de regio’s Grand-Est en Haûts de France. Het bedrijf heeft het Spaanse ministerie van Financiën gevraagd om een vestiging in Parijs op te mogen richten.

Het stuitte echter op de nodige obstakels, zo heeft Renfe nog niet de benodigde certificeringen of goedkeuringen. Verder heeft het bedrijf nog geen toegang tot informatie over de infrastructuur of technische specificaties waaraan apparatuur moet voldoen, de signalering en de onmogelijkheid om tests uit te voeren met zijn AVE-treinen.

De Spaanse vervoerder heeft verder de mogelijkheid om in de toekomst de markt te betreden in Europese landen zoals Tsjechië, Slowakije en Polen, en heeft de middelen en licenties om toegang te krijgen tot de Duitse markt. Dit door de overname van 50 procent van de aandelen van de Tsjechische spoorwegmaatschappij Leo Express, die deze Centraal-Europese landen bedient.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.