Digitalisering in het spoor: in processen gebeurt nog veel handmatig en dubbel

bron: Pxhere, geen toeschrijving vereist

“Digitalisering in het spoor gaat heel vaak over de techniek, zoals automatische treinen, ERTMS en voorspellend onderhoud. Dat zijn hele interessante ontwikkelingen, maar waar digitalisering ook een grote rol in kan spelen zijn de dagelijkse operationele processen”, zegt Rico Perdon, oprichter van RailApp. Wat zijn de ervaringen van Railapp op het gebied van digitalisering in het spoor?

Als Rico Perdon de vraag wordt gesteld of digitalisering in de spoorsector achterloopt ten opzichte van een aantal andere sectoren dan geeft hij aan ‘dat daar wel wat in zit’. “Ik werkte hiervoor bij een telecombedrijf, en toen ik voor het eerst in de spoorwereld kwam kreeg ik de indruk dat er op het gebied van digitalisering flink wat ruimte was voor verdere verbetering.”

Hij geeft aan dat grote bedrijven in de sector al veel hebben geautomatiseerd, met name op het gebied van het materieel en de techniek. “Maar met name in het operationele proces gebeurt er nog heel veel handmatig en dubbel. Of het nu gaat om ingevulde werkbriefjes, planningen in Excel, lijsten die meerdere malen door verschillende afdelingen of externe partijen worden gedownload, gekopieerd, geplakt of zelfs nog overgetypt worden.”

“Het gaat steeds om data. Het is zonde dat er er zoveel data letterlijk overgetypt wordt. Helemaal als het gaat over communicatie tussen bedrijven. In het verleden heb ik meegemaakt dat leveranciers allerlei Excel-documenten en pdf’s kregen van hun grote klanten met allerlei informatie waar niet doorheen was te komen. En als het eindelijk duidelijk was, kwam er een uur later weer een heel nieuw document.” Het delen van relevante informatie tussen mensen kan op een veel slimmere manier, benoemt hij. RailApp ontwikkelde een platform waarin het proces rondom de inzet van personeel in de spoorsector veel meer wordt gedigitaliseerd.

Terughoudend of enthousiast?

De digitalisering in de spoorsector is dus nog niet overal van de grond gekomen. Betekent dit dat bedrijven er weinig enthousiast over zijn? Perdon: “Over het algemeen zijn bedrijven heel enthousiast over het concept. Veel partijen zien ook de noodzaak om te digitaliseren, maar de urgentie om echt te gaan beginnen is er soms nog niet. Dat is voor een deel ook wel te begrijpen, want als er honderd projecten of issues op je bureau liggen, dan is er altijd wel iets dat nu direct moet. Het verbeteren van het proces kan altijd morgen of overmorgen, vaak gaat de korte termijn voor. Sommige bedrijven hebben het thema digitalisering als onderdeel opgenomen binnen hun strategie, en die maken daar dan ook sneller stappen in.”

Data uitwisselen

Op het gebied van digitalisering is Building Information Modeling (BIM) ook een belangrijke ontwikkeling. Hierbij wordt gestreefd naar een digitaal portaal waar iedereen in kan werken en informatie met elkaar kan delen, over bedrijfsgrenzen heen. RailApp houdt zich ook bezig met een deel van die keten tussen bedrijven, als het gaat om operationeel personeel inhuren of verhuren, controleren of iemand de juiste bevoegdheden heeft maar vooral ook ten behoeve van een efficiënte communicatie over en weer tussen betrokkenen, zonder ruis.

Qua concept is het te vergelijken met de blockchain filosofie, omdat partijen samenwerken en een deel van de informatie mogen en kunnen zien, vertelt Perdon. Data kan ook door elke partij worden getoetst, zodat data beter en betrouwbaarder wordt en minder voor verschillende interpretaties vatbaar is. Het moet uiteraard allemaal naar ‘first time right’ wat uit de Lean Six Sigma methode voortkomt.

Koppelen van systemen

Uiteindelijk is elke verbetering in het proces een verbetering voor de deelnemers op het platform en hun klanten en dat komt uiteindelijk ook ten goede aan de positie van het vervoer per trein, wat moet concurreren met andere vormen van transport zoals over de weg en over het water. Overigens faciliteert RailApp allerlei spoorgerelateerde functies, waaronder ook het inhuren van treinmachinisten door spoorgoederenvervoerders, zegt Walter Brusse van RailApp. “Een vervoerder kan zo heel efficiënt bewaken of iedereen nog de juiste bevoegdheden heeft, om diensten in te plannen.” Daarin worden ook certificaten bijgehouden, en welke machinist voor welke vervoerder op welke loc mag rijden, wie wanneer beschikbaar is etcetera.

Het doel van RailApp is om het gehele systeem rondom de inzet van allerlei eigen- en inhuur capaciteit nog makkelijker te laten verlopen, waardoor de vaak schaarse capaciteit in het spoor optimaal kan worden ingezet. Dit hele systeem zal nog soepeler gaan verlopen doordat RailApp koppelingen zal faciliteren met allerlei andere spoorgerelateerde applicaties en ERP-pakketten zodat partijen nog efficiënter kunnen opereren en nog makkelijker samen kunnen werken.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Digitalisering in het spoor: in processen gebeurt nog veel handmatig en dubbel | SpoorPro.nl

Digitalisering in het spoor: in processen gebeurt nog veel handmatig en dubbel

bron: Pxhere, geen toeschrijving vereist

“Digitalisering in het spoor gaat heel vaak over de techniek, zoals automatische treinen, ERTMS en voorspellend onderhoud. Dat zijn hele interessante ontwikkelingen, maar waar digitalisering ook een grote rol in kan spelen zijn de dagelijkse operationele processen”, zegt Rico Perdon, oprichter van RailApp. Wat zijn de ervaringen van Railapp op het gebied van digitalisering in het spoor?

Als Rico Perdon de vraag wordt gesteld of digitalisering in de spoorsector achterloopt ten opzichte van een aantal andere sectoren dan geeft hij aan ‘dat daar wel wat in zit’. “Ik werkte hiervoor bij een telecombedrijf, en toen ik voor het eerst in de spoorwereld kwam kreeg ik de indruk dat er op het gebied van digitalisering flink wat ruimte was voor verdere verbetering.”

Hij geeft aan dat grote bedrijven in de sector al veel hebben geautomatiseerd, met name op het gebied van het materieel en de techniek. “Maar met name in het operationele proces gebeurt er nog heel veel handmatig en dubbel. Of het nu gaat om ingevulde werkbriefjes, planningen in Excel, lijsten die meerdere malen door verschillende afdelingen of externe partijen worden gedownload, gekopieerd, geplakt of zelfs nog overgetypt worden.”

“Het gaat steeds om data. Het is zonde dat er er zoveel data letterlijk overgetypt wordt. Helemaal als het gaat over communicatie tussen bedrijven. In het verleden heb ik meegemaakt dat leveranciers allerlei Excel-documenten en pdf’s kregen van hun grote klanten met allerlei informatie waar niet doorheen was te komen. En als het eindelijk duidelijk was, kwam er een uur later weer een heel nieuw document.” Het delen van relevante informatie tussen mensen kan op een veel slimmere manier, benoemt hij. RailApp ontwikkelde een platform waarin het proces rondom de inzet van personeel in de spoorsector veel meer wordt gedigitaliseerd.

Terughoudend of enthousiast?

De digitalisering in de spoorsector is dus nog niet overal van de grond gekomen. Betekent dit dat bedrijven er weinig enthousiast over zijn? Perdon: “Over het algemeen zijn bedrijven heel enthousiast over het concept. Veel partijen zien ook de noodzaak om te digitaliseren, maar de urgentie om echt te gaan beginnen is er soms nog niet. Dat is voor een deel ook wel te begrijpen, want als er honderd projecten of issues op je bureau liggen, dan is er altijd wel iets dat nu direct moet. Het verbeteren van het proces kan altijd morgen of overmorgen, vaak gaat de korte termijn voor. Sommige bedrijven hebben het thema digitalisering als onderdeel opgenomen binnen hun strategie, en die maken daar dan ook sneller stappen in.”

Data uitwisselen

Op het gebied van digitalisering is Building Information Modeling (BIM) ook een belangrijke ontwikkeling. Hierbij wordt gestreefd naar een digitaal portaal waar iedereen in kan werken en informatie met elkaar kan delen, over bedrijfsgrenzen heen. RailApp houdt zich ook bezig met een deel van die keten tussen bedrijven, als het gaat om operationeel personeel inhuren of verhuren, controleren of iemand de juiste bevoegdheden heeft maar vooral ook ten behoeve van een efficiënte communicatie over en weer tussen betrokkenen, zonder ruis.

Qua concept is het te vergelijken met de blockchain filosofie, omdat partijen samenwerken en een deel van de informatie mogen en kunnen zien, vertelt Perdon. Data kan ook door elke partij worden getoetst, zodat data beter en betrouwbaarder wordt en minder voor verschillende interpretaties vatbaar is. Het moet uiteraard allemaal naar ‘first time right’ wat uit de Lean Six Sigma methode voortkomt.

Koppelen van systemen

Uiteindelijk is elke verbetering in het proces een verbetering voor de deelnemers op het platform en hun klanten en dat komt uiteindelijk ook ten goede aan de positie van het vervoer per trein, wat moet concurreren met andere vormen van transport zoals over de weg en over het water. Overigens faciliteert RailApp allerlei spoorgerelateerde functies, waaronder ook het inhuren van treinmachinisten door spoorgoederenvervoerders, zegt Walter Brusse van RailApp. “Een vervoerder kan zo heel efficiënt bewaken of iedereen nog de juiste bevoegdheden heeft, om diensten in te plannen.” Daarin worden ook certificaten bijgehouden, en welke machinist voor welke vervoerder op welke loc mag rijden, wie wanneer beschikbaar is etcetera.

Het doel van RailApp is om het gehele systeem rondom de inzet van allerlei eigen- en inhuur capaciteit nog makkelijker te laten verlopen, waardoor de vaak schaarse capaciteit in het spoor optimaal kan worden ingezet. Dit hele systeem zal nog soepeler gaan verlopen doordat RailApp koppelingen zal faciliteren met allerlei andere spoorgerelateerde applicaties en ERP-pakketten zodat partijen nog efficiënter kunnen opereren en nog makkelijker samen kunnen werken.

Auteur: Esther Geerts

Esther Geerts is journalist van RailTech.com, de internationale zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.