Sporen en seinen op station Boxtel

ProRail-topman vraagt het rijk miljarden te investeren in meer en beter spoor

ProRail heeft miljardeninvesteringen nodig om de toekomstige reizigersgroei op te kunnen vangen en systeemsprongen te kunnen maken. De spoorbeheerder wil met logistieke maatregelen, uitbreidingen van infrastructuur en technologische innovaties zoals het Tractie Energie Voorziening-systeem en Automatic Train Operation (ATO), waarmee de treinoperatie wordt geautomatiseerd, het spoor op orde brengen. Dat heeft ProRail-directeur John Voppen in een brief aan informateur Mariëtte Hamer laten weten.

Het huidige spoornetwerk in Nederland is het meest intensief bereden spoorwegnetwerk in Europa en loopt volgens ProRail tegen zijn grenzen aan. Met de investeringen wil de spoorbeheerder de komende jaren de kwaliteit van het Nederlandse spoor op peil houden. “Zo kunnen we de groeiende bevolking en de daarmee samenhangende toename van de vervoersvraag opvangen. Ook kunnen we dan voldoen aan de meest moderne veiligheidseisen en noodzakelijke maatregelen in het kader van klimaatadaptatie nemen”, schrijft de topman in de brief.

“De komende jaren zal een grootschalig bouwprogramma van de grond moeten komen om honderdduizenden nieuwe woningen te realiseren. Met goede spoorverbindingen maken we woningbouw mogelijk in het hele land en zorgen we dat nieuwe woningen en wijken goed bereikbaar zijn”, stelt hij.

Urgente vervoersknelpunten en havens aanpakken

ProRail wil urgente vervoersknelpunten op belangrijke locaties zoals Rotterdam, Eindhoven, Den Bosch, Den Haag en Amsterdam oplossen. Ook knelpunten op het gebied van overwegen, de stabiliteit van de spoorbaan en energievoorziening vergen investeringen. Manager Data, Rail en Data Maarten Zanen van Ricardo Rail wees er woensdag in de uitzending van SpoorProTV op dat de energievoorziening voor het spoor op veel plekken in Nederland aan de grenzen van de capaciteit zit.

Verder wijst Voppen erop dat de spoorinfrastructuur in de Nederlandse havens verder op orde moet worden gebracht. “Daartoe investeren we in het spoor en in digitalisering van onderhoudsplanning en netwerkmanagement. Zo dragen we bij aan de concurrentiepositie van de Rotterdamse en andere havens.”

Om het internationaal spoorvervoer te bevorderen zijn volgens de topman investeringen noodzakelijk in het kader het Trans-European Transport Netwerk (TEN-T) en de Technische Specificaties voor Interoperabiliteit (TSI) om een samenhangend Europees spoorsysteem te krijgen.

Voppen biedt de informateur verder de expertise van ProRail aan om u te adviseren over nieuwe spoorlijnen zoals bijvoorbeeld de Lelylijn en de Nedersaksenlijn die in verschillende verkiezingsprogramma’s genoemd worden.

Lees ook:

2,5 miljard euro uit Nationaal Groeifonds gaat naar spoorprojecten
Initiatiefgroep Lelylijn is teleurgesteld, maar rekent op regeerakkoord

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “ProRail-topman vraagt het rijk miljarden te investeren in meer en beter spoor”

Pat Rick|21.05.21|17:05

ProRail mag wel meer geld vragen, maar laat ze eerst de kosten verlagen. Op de eerste plaats door het aantal directeuren en managers te verminderen. Vinden ze zelf niet leuk, maar is wel nodig in het kader van omvorming tot ZBO. Daarbij moet men de technici dominant laten worden (in zelfsturende teams) zodat er een echte veiligheidscultuur gecultiveerd kan worden, die plaats maakt voor ineffectieve bureaucratie en PR-stunts (na iedere blunder met veel tamtam weer een Onbewaakte Overweg sluiten)

Pat Rick|21.05.21|17:13

Emplacement Eindhoven is een paar jaar geleden gestroomlijnd en een nieuwe passagetunnel aangelegd, maar nu moet voor de trein naar Dusseldorp er weer aanpassingen plaatsvinden. Ook heeft men meer perron(eiland) nodig. Laat Spoor 34 terugkeren. Had men toen al kunnen voorzien, maar men maakt liever 2 keer budget op.

Men men graag voor metro spelen in de randstad, maar echte metro is kosteneffectiever en kan hoogfrequenter. Vaak is meer spoor peperduur; beter in andere railsystemen investeren

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.