ProRail-topman vraagt het rijk miljarden te investeren in meer en beter spoor
ProRail heeft miljardeninvesteringen nodig om de toekomstige reizigersgroei op te kunnen vangen en systeemsprongen te kunnen maken. De spoorbeheerder wil met logistieke maatregelen, uitbreidingen van infrastructuur en technologische innovaties zoals het Tractie Energie Voorziening-systeem en Automatic Train Operation (ATO), waarmee de treinoperatie wordt geautomatiseerd, het spoor op orde brengen. Dat heeft ProRail-directeur John Voppen in een brief aan informateur Mariëtte Hamer laten weten.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
ProRail mag wel meer geld vragen, maar laat ze eerst de kosten verlagen. Op de eerste plaats door het aantal directeuren en managers te verminderen. Vinden ze zelf niet leuk, maar is wel nodig in het kader van omvorming tot ZBO. Daarbij moet men de technici dominant laten worden (in zelfsturende teams) zodat er een echte veiligheidscultuur gecultiveerd kan worden, die plaats maakt voor ineffectieve bureaucratie en PR-stunts (na iedere blunder met veel tamtam weer een Onbewaakte Overweg sluiten)
Emplacement Eindhoven is een paar jaar geleden gestroomlijnd en een nieuwe passagetunnel aangelegd, maar nu moet voor de trein naar Dusseldorp er weer aanpassingen plaatsvinden. Ook heeft men meer perron(eiland) nodig. Laat Spoor 34 terugkeren. Had men toen al kunnen voorzien, maar men maakt liever 2 keer budget op.
Men men graag voor metro spelen in de randstad, maar echte metro is kosteneffectiever en kan hoogfrequenter. Vaak is meer spoor peperduur; beter in andere railsystemen investeren