Schotse spoorwegen van NS-dochter Abellio terug naar de staat

De Schotse regering in Edinburgh heeft woensdag bevestigd dat ze het spoorwegsysteem over een jaar (31 maart 2022) weer in bezit zal nemen. De zet werd al verwacht, nadat de regering het contract met NS-dochter Abellio beëindigde. Zij beheerden ScotRail sinds 2015. In de toekomst wordt het spoorbedrijf gerund via een tussenbedrijf in handen van de Schotse regering.

De aankondiging van de Schotse transportsecretaris Michael Matheson maakte een einde aan speculaties over de toekomst van het spoorwegnet in Schotland. Er was veel kritiek in op de werking van het netwerk, wat aanleiding was voor het besluit van de regering om het contract te beëindigen. Het nieuws komt slechts een paar weken nadat de regering in Wales stappen ondernam om het netwerk te nationaliseren, te midden van de groeiende angst voor ineenstorting als gevolg van de economische druk die wordt veroorzaakt door de coronapandemie.

Franchises opgeschort

Elders in het VK blijven passagiersconcessies opgeschort, waarbij de regering in Londen de algemene controle overneemt. Tegelijk worden de overeenkomsten met exploitanten aangepast om hen beheercontracten te geven in het kader van noodmaatregelen. Het vervoerder in Noord-Ierland blijft een geïntegreerd transportorgaan, overgedragen van de regering in Belfast.

In een verklaring bevestigde het management van ScotRail de aankondiging en zei dat het naar verwachting in maart 2022 van taken zou worden ontheven. “De Schotse regering heeft bevestigd dat wanneer de franchise van Abellio ScotRail op 31 maart 2022 afloopt, een nieuwe overheidsinstantie ScotRail zal gaan exploiteren”, zeiden ze. “We willen verzekeren dat we de komende maanden een betrouwbare dienst zullen blijven bieden om de introductie van vaccins en de openstelling van de economie te ondersteunen, terwijl de voorbereidingen worden getroffen voor de invoering van de veranderingen.”

Transitie

ScotRail bevestigde hun voornemen om op alle vlakken met de regering samen te werken. Ze zeiden verder dat ze nauw zullen samenwerken met Transport Scotland, de instantie van de Schotse regering, en met Network Rail, het de beheerder van de infrastructuur van het hele Verenigd Koninkrijk. ScotRail zegt een ​​soepele overgang naar de nieuwe situatie te garanderen, om stabiliteit te bieden aan klanten en spoorwegpersoneel.

Sinds Abellio de franchise in 2015 in handen kreeg, is er 530 miljoen euro geïnvesteerd in nieuwe en verbeterde treinen en infrastructuur. “De laatste tijd hebben we ook aanhoudend hoge punctualiteit geleverd, met name tijdens de pandemie”, aldus het spoorbedrijf. “Onze klanttevredenheidsscores zijn een bewijs van het harde werk van onze 5.200 zeer bekwame medewerkers. Tijdens de pandemie hebben we een essentiële dienst geleverd door nauw samen te werken met partners op het spoor en bij de overheid. We zijn trots op onze rol in zulke uitdagende tijden.”

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Simon Walton

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.