Kantoor Inktpot ProRail Utrecht, foto: ProRail

Staatssecretaris verwacht dat ProRail per 1 januari 2022 is omgevormd tot zbo

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat er vanuit dat de wet voor de omvorming van ProRail tot zelfstandig bestuursorgaan (zbo) per 1 januari 2022 in werking zal treden. Dat antwoordt de bewindsvrouw op Kamervragen die waren gesteld over het beheerplan van ProRail en de actualisatie van de vervoersconcessie van NS.

Begin deze maand werd bekend dat de organisatieverandering opnieuw een half jaar vertraging oploopt. De reden daarvoor is dat de omvorming van ProRail tot zbo voor de tweede keer ‘controversieel’ verklaard is door de Tweede Kamer. Dat betekent dat politiek gevoelige onderwerpen niet meer aan de orde komen totdat er een nieuw kabinet is.

De Tweede Kamer vraagt de staatssecretaris wat de gevolgen zijn van het controversieel verklaren van het wetsvoorstel van de omvorming van ProRail van een besloten vennootschap tot een zbo. Ook wil de Kamer weten of de vertraging die de omvorming heeft opgelopen nog gevolgen heeft voor de actualisatie van de huidige beheersconcessie.

Beheersconcessie

Van Veldhoven gaf eerder aan dat vanwege de omvorming geen actualisatie van de huidige beheersconcessie zou plaatsvinden bij de midterm review. In de brief gericht aan de Tweede Kamer meldde ze vrijdag dat ze dit ondanks de vertraging nog steeds niet van plan is, omdat ze verwacht dat de wet per 1 januari 2022 zal ingaan.

“Uit de midterm review van de beheerconcessie zijn geen urgente benodigde concessiewijzigingen voortgekomen die zouden vereisen dat de beheerconcessie op korte termijn geactualiseerd wordt in afwachting van de parlementaire behandeling van het wetsvoorstel”, valt te lezen in haar brief.

Bijstellingsdocument

ProRail heeft eerder op verzoek van Van Veldhoven voor 2021 een bijstellingdocument opgesteld in de vorm van een addendum op het lopende beheerplan. Het addendum betreft de bijstelling van enkele bodem- en streefwaarden van de prestatie-indicatoren voor het jaar 2021, de formele borging van gewijzigde planning en tussenproducten van het programma Toekomstbestendig Werken aan het Spoor (TWAS).

Zo is er onder meer vastgesteld dat er in 2021 nog maar maximaal 520 impactvolle storingen mogen plaatsvinden op het spoor, tegenover 610 in 2020. En mag in 2021 nog maar 4,5 procent van de goederentreinen meer dan een half uur vertraging hebben, waar dat in 2020 nog in maximaal 7,5 procent van de gevallen mocht.

De bodemwaarde van de reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid blijft net als in 2020 op 82,1 procent staan. Op de vraag wanneer de impact van de nieuwe windschermen en de Intercity Nieuwe Generatie worden verwerkt in de nieuwe bodem- en streefwaarden, geeft de staatssecretaris aan dat deze op voorhand “niet goed te kwantificeren” is. Om dat wel te kunnen doen, wordt de ontwikkeling van de reizigerspunctualiteit volgens haar “nauwkeurig gemonitord en geanalyseerd”.

Verder wordt in het document de mogelijke uitbreiding van de mandaatregeling voor de HSL-Zuid, waar ProRail op dit moment onderzoek naar doet. Dit moet ervoor zorgen dat contractmanagement van het contract met Infraspeed efficiënter zal verlopen. Het bestuur en financiële beheer van de HSL-Zuid worden hiermee meer onderdeel van de reguliere processen van ProRail en IenW. Het betreffende DBFM-contract tussen de overheid en Infraspeed blijft ongewijzigd.

De staatssecretaris geeft aan dat ProRail voor 2022 een nieuw beheerplan zal opstellen, waarbij spoorpartijen en andere stakeholders “voldoende tijd en gelegenheid” zullen krijgen voor consultatie.

Omvorming ProRail

ProRail is nu nog een besloten vennootschap (BV), met de Staat als enige aandeelhouder. Als het een zelfstandig bestuursorgaan (zbo) met eigen rechtspersoonlijkheid wordt, is de verwachting dat het ministerie meer grip op het bedrijf krijgt. ProRail ontvangt ieder jaar ruim twee miljard euro subsidie van IenW.

Lees ook:

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.