Alstom-site-in-Tarbes

Alstom voltooit overname Bombardier voor 5,5 miljard

De overname van Bombardier Transportation door Alstom is vrijdag afgerond. Hiermee is het bedrijf de  grootste treinbouwer na de Chinese treinfabrikant CRRC.

Met de overname van Bombardier Transportation breidt Alstom met name het aanbod in spoorwegmaterieel uit met lightrailvoertuigen, hogesnelheidstreinen, Automated People Movers (AMP’s) en monorail. Daarnaast wordt het netwerk van onderhoudsfaciliteiten en de kenniscentra op het gebied van voorspellend onderhoud flink vergroot. In totaal heeft de gezamenlijke onderneming straks een vloot van 150.000 railvoertuigen.

Overname

Alstom, die zijn bod in september vorig jaar verlaagde, gaf aan dat met de overname 5,5 miljard is gemoeid. De uitgebreide groep heeft een gecombineerde omzet van ongeveer 15,7 miljard euro met een orderportefeuille van 71,1 miljard euro. De nieuwe onderneming heeft in totaal 75.000 mensen in dienst die actief zijn in 70 verschillende landen.

“Vandaag is een uniek moment voor Alstom en de mobiliteitssector wereldwijd, met de oprichting van een nieuwe wereldwijde leider op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Meer dan ooit zal de wereld zich bezighouden met een verregaande energie- en sociale transitie om grote uitdagingen op het gebied van verstedelijking, sociaal-economische gelijke kansen en klimaatverandering”, aldus topman Henri Poupart-Lafarge van Alstom. “Het is onze verantwoordelijkheid om de innovaties te brengen die nodig zijn voor dergelijke grote uitdagingen.”

Concurreren met CRRC

Volgens Alstom is de fusie met Bombardier nodig om te kunnen concurreren met CRRC. Deze Chinese treinfabrikant in staatshanden nam vorig jaar in augustus de locomotieven-divisie van het Duitse Vossloh over. Brussel blokkeerde in 2018 de fusie tussen Alstom en de treinentak van Siemens. De twee bedrijven zouden destijds niet bereid geweest zijn om voldoende maatregelen te treffen voor een eerlijke concurrentiepositie ten opzichte van andere treinenbouwers en systeemleveranciers.

Door ingrijpende maatregelen te beloven kregen Alstom en Bombardier de Europese mededingingsautoriteiten nu wel over de streep. Zo moeten er fabrieken afgestoten worden en materieelseries geschrapt. De belofte om informatie over treinbeveiligingsystemen te verstrekken aan concurrenten, moet er voor zorgen dat klanten als ProRail niet volledig overgeleverd worden aan Alstom-Bombardier.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alstom voltooit overname Bombardier voor 5,5 miljard | SpoorPro.nl
Alstom-site-in-Tarbes

Alstom voltooit overname Bombardier voor 5,5 miljard

De overname van Bombardier Transportation door Alstom is vrijdag afgerond. Hiermee is het bedrijf de  grootste treinbouwer na de Chinese treinfabrikant CRRC.

Met de overname van Bombardier Transportation breidt Alstom met name het aanbod in spoorwegmaterieel uit met lightrailvoertuigen, hogesnelheidstreinen, Automated People Movers (AMP’s) en monorail. Daarnaast wordt het netwerk van onderhoudsfaciliteiten en de kenniscentra op het gebied van voorspellend onderhoud flink vergroot. In totaal heeft de gezamenlijke onderneming straks een vloot van 150.000 railvoertuigen.

Overname

Alstom, die zijn bod in september vorig jaar verlaagde, gaf aan dat met de overname 5,5 miljard is gemoeid. De uitgebreide groep heeft een gecombineerde omzet van ongeveer 15,7 miljard euro met een orderportefeuille van 71,1 miljard euro. De nieuwe onderneming heeft in totaal 75.000 mensen in dienst die actief zijn in 70 verschillende landen.

“Vandaag is een uniek moment voor Alstom en de mobiliteitssector wereldwijd, met de oprichting van een nieuwe wereldwijde leider op het gebied van slimme en duurzame mobiliteit. Meer dan ooit zal de wereld zich bezighouden met een verregaande energie- en sociale transitie om grote uitdagingen op het gebied van verstedelijking, sociaal-economische gelijke kansen en klimaatverandering”, aldus topman Henri Poupart-Lafarge van Alstom. “Het is onze verantwoordelijkheid om de innovaties te brengen die nodig zijn voor dergelijke grote uitdagingen.”

Concurreren met CRRC

Volgens Alstom is de fusie met Bombardier nodig om te kunnen concurreren met CRRC. Deze Chinese treinfabrikant in staatshanden nam vorig jaar in augustus de locomotieven-divisie van het Duitse Vossloh over. Brussel blokkeerde in 2018 de fusie tussen Alstom en de treinentak van Siemens. De twee bedrijven zouden destijds niet bereid geweest zijn om voldoende maatregelen te treffen voor een eerlijke concurrentiepositie ten opzichte van andere treinenbouwers en systeemleveranciers.

Door ingrijpende maatregelen te beloven kregen Alstom en Bombardier de Europese mededingingsautoriteiten nu wel over de streep. Zo moeten er fabrieken afgestoten worden en materieelseries geschrapt. De belofte om informatie over treinbeveiligingsystemen te verstrekken aan concurrenten, moet er voor zorgen dat klanten als ProRail niet volledig overgeleverd worden aan Alstom-Bombardier.

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.