Egbert de Vries

Egbert de Vries volgt Sharon Dijksma op als wethouder

De PvdA in Amsterdam heeft Egbert de Vries voorgedragen als opvolger van wethouder Sharon Dijksma. Zij is burgemeester in Utrecht geworden. De Vries krijgt de volledige portefeuille van Dijksma onder zijn hoede: Water, Verkeer, Vervoer en Luchtkwaliteit, waarmee hij ook verantwoordelijk wordt voor het openbaar vervoer per metro en tram in de stad. De gemeenteraad kan tijdens de raadsvergadering van 20 januari instemmen met de voordracht.

De 51-jarige Amsterdammer heeft volgens de PvdA ruime bestuurlijke ervaring en liefde voor de stad. “Egbert is een echte sociaaldemocraat die Amsterdam goed kent. We halen een stabiele, ervaren bestuurder in huis die in deze moeilijke tijden meteen aan de slag kan”, aldus Hendrik-Jan Biemond, die als vicevoorzitter van de gemeenteraadsfractie het sollicitatieproces leidde.

Bereikbaarheid

De Vries wil de stad beter bereikbaar maken voor alle verkeersdeelnemers. “De verkeersveiligheid heeft daarin mijn bijzondere aandacht. Daarnaast zie ik het als een grote en belangrijke opdracht om de kades en bruggen in de stad goed te onderhouden. Op dat erfgoed moeten we zuinig zijn”, aldus De Vries.

Nu is De Vries werkzaam als directeur van de Amsterdamse Federatie van Woningcorporaties en lid van het bestuur van het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Daarvoor was hij onder meer stadsdeelvoorzitter van het stadsdeel Oud-Zuid en vicevoorzitter van het stadsdeel Zuid. Van 1998 tot 2002 was hij namens de PvdA lid van de Amsterdamse gemeenteraad.

(Bron: ANP)

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Egbert de Vries volgt Sharon Dijksma op als wethouder”

Pat Rick|04.01.21|15:27

Laat Egbert betekenis geven aan meer dan Amsterdam, maar voor de hele metropoolregio. Laat metro de ruggegraat zijn voor OV in MRA en zo een autoloze lifestyle ondersteunen voor 2,5 miljoen inwoners. Vancouver: zelfde aantal mensen, ca 10 jaar later begonnen en nu 60% meer metro network voor hoogwaardig en hoogfrequent OV. Moet ook rond A’dam kunnen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.