Marjan Rintel, NS

Ook NS is nu voor het realiseren van de Lelylijn

De NS heeft zich voor het eerst uitgesproken voor de Lelylijn, de spoorlijn die het Noorden en de Randstad beter moet verbinden. NS-directeur Marjan Rintel laat weten positief te zijn over de plannen. Inmiddels hebben al acht politieke partijen de Lelylijn opgenomen in hun verkiezingsprogramma.

De Lelylijn komt steeds iets meer in zicht. In het Dagblad van het Noorden sprak NS-directeur Marjan Rintel zich uit voor het eerst uit over de Lelylijn. “Ik hoop dat de Lelylijn wordt opgenomen in een gezamenlijk groeifonds van Randstad en het Noorden, en in de toekomstvisie op het openbaar vervoer.” Aangezien de Lelylijn voor nu alleen nog uit plannen bestaat is er nog niets bekend over welke vervoerder er op de lijn zou mogen rijden en of er een openbare aanbesteding voor komt.

Een groot deel van de politieke partijen is er ook voor dat de verbinding er komt. CDA, ChristenUnie, D66, PvdA, Partij voor de Dieren, SGP, SP en VVD hebben de spoorlijn allemaal in hun programma staan.

Kortere reistijd

Het belangrijkste voordeel van de Lelylijn is de reistijd. De treinreis tussen Amsterdam en Groningen wordt teruggebracht van ruim twee uur naar een uur en veertig minuten. Ook krijgen Drachten en Emmeloord een treinstation. De verwachting is dat er met de korte reistijd zeker 12.000 mensen extra per dag met de trein zullen gaan.

Uit een haalbaarheidsonderzoek naar de spoorverbinding bleek dat de aanleg van de nieuwe Lelylijn tussen de 3,2 tot 6,4 miljard euro gaat kosten. Een van de alternatieven, het aanpassen van het bestaande spoor tussen Zwolle en Groningen voor snellere treinen, kost volgens het rapport tussen de 3,6 en 7,1 miljard euro.

Lelylijn

Verbinding Zwolle

Wat NS betreft blijft het niet bij de aanleg van de Lelylijn alleen. Ook de bestaande verbinding tussen Amsterdam en het Noorden, via Zwolle en Meppel, vraagt om extra investeringen. Daarom wordt met partners als het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en provincies gekeken naar mogelijkheden om op korte termijn de verbinding via Zwolle sneller te maken. In 2021 verwacht NS deze studies klaar te hebben.

“2019 was het drukste jaar op het spoor ooit, het spoor zit dan ook vol”, zei Rintel dinsdag bij talkshow Op1. “Ook deze jaren kunnen we juist gebruiken om de investeringen te doen die nodig zijn om iedereen straks weer duurzaam te vervoeren.”

Lees ook:

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.