john_voppen_ProRail

ProRail-topman John Voppen: we zijn slagvaardiger geworden

Meer investeringen in onderhoud en nieuwbouw zorgen bij spoorbeheerder ProRail in de komende vijf jaar voor een productiepiek. Volgens algemeen directeur John Voppen is er de afgelopen jaren te weinig onderhoud gepleegd aan het spoor, met name aan de Havenspoorlijn in Rotterdam. Met meer technici aan de knoppen is ProRail volgens Voppen slagvaardiger geworden.

Dat zegt de directeur van ProRail in een interview met het Financieele Dagblad. “Op het spoor in de Rotterdamse haven hadden we eerder moeten ingrijpen. Dat hebben we ook eerlijk toegegeven. Daar zijn we de problemen aan het oplossen.” Het gaat hierbij onder meer om de blusvoorzieningen op emplacement Waalhaven-Zuid, de aanhoudende storingen op Kijfhoek, stuifzand op de Maasvlakte, ook waren er deze zomer een problemen met de stroomvoorziening op de bovenleiding tussen de Calandbrug en de Maasvlakte.

300 technici

Volgens Voppen is ProRail slagvaardiger geworden in de afgelopen jaren. “In het verleden deden onze financiële mensen de subsidieaanvragen en de uitkomst daarvan was dan de ruimte die er was voor investeringen. Nu wordt dat gedaan door een groep van 300 technici. Die hebben echt verstand van onderhoud en de staat van spoor, seinen en wissels.”

Het kabinet heeft voor onderhoud en vernieuwing 1,4 miljard euro extra uitgetrokken. Van dat geld gaat ProRail onder meer stations verbouwen in Amsterdam, Nijmegen en Dordrecht, een deel van het ERTMS aanschaffen en veel spoor en wissels vervangen.

Lees ook:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.