Verbouwing van station Alkmaar-Noord

Extra maatregelen tegen spoorlopers op station Alkmaar Noord

ProRail neemt extra maatregelen op station Alkmaar Noord om spoorlopen tegen te gaan. Zo zijn er een aantal ingangen gesloten en zijn er extra veiligheid en service-medewerkers van NS op het station aanwezig. Door de verbouwing van het station is er een omlooproute om naar de andere kant van het station te komen. Geregeld steken mensen het spoor op het perron over, wat gevaarlijke situaties oplevert.

ProRail heeft deze week in overleg met de gemeente Alkmaar en de NS extra maatregelen genomen op station Alkmaar-Noord om spoorlopers tegen te gaan. De verkeersregelaars werden half september al vervangen door beveiligers die bij de ingang van het perron staan. Om te zorgen dat zij hun werk zo goed mogelijk kunnen doen zijn afgelopen maandag een aantal ingangen van het perron afgesloten zodat reizigers aan beide kanten van het station nog maar van één ingang gebruik kunnen maken. In totaal zijn er drie ingangen gesloten.

Sinds begin deze week staan er ook regelmatig veiligheid & service-medewerkers van NS op het station om spoorlopen tegen te gaan. Conducteurs van NS kunnen voor aankomst op station Alkmaar Noord reizigers al in de trein via omroepberichten informeren over de omlooproute en wijzen op het gevaar van spoorlopen.

Omlooproute

Vanaf de start van de verbouwing van station Alkmaar Noord komt het vaker dat er onbevoegden langs of op het spoor lopen. Tijdens de verbouwing zijn de voetgangers- en fietserstunnel gesloten, omdat het te gevaarlijk om deze tijdens de werkzaamheden te gebruiken. ProRail heeft een omlooproute gemaakt met routeborden en posters, zodat reizigers veilig aan de andere kant van het spoor kunnen komen. Toch steken er geregeld mensen het spoor op het perron over om niet om te hoeven lopen. Het omlopen kost ongeveer vijf tot zeven minuten extra tijd. Ook zijn de bewoners uit de omgeving van te voren per brief geïnformeerd over de werkzaamheden en de omlooproute.

Verkeersregelaars en boa’s

In eerste instantie werden er door ProRail verkeersregelaars ingezet om mensen naar de omlooproute te wijzen, maar dat bleek niet effectief. “Keer op keer zagen we dat mensen vanaf het perron over het spoor liepen om aan de andere kant van het station te komen. Dit is niet alleen verboden en een van de grootste oorzaken van vertragingen op het spoor: spoorlopen is bovenal levensgevaarlijk”, aldus ProRail.

ProRail zette daarop boa’s in die spoorlopers hebben beboet. De omliggende scholen werden aangesproken omdat er onder meer veel scholieren onder de spoorlopers zaten. Leraren hebben zowel de scholieren als de ouders aangesproken op het spoorlopen, maar de problemen hielden volgens ProRail aan, waarna extra maatregelen werden genomen.

Verbouwing Station

Alkmaar Noord ondergaat een metamorfose, onder andere om de toegankelijkheid voor minder valide reizigers te verbeteren. Zo krijgt de perrontunnel twee glazen liften naar de perrons. Hierdoor kunnen vanaf volgend jaar meer mensen van het station en de trein gebruik maken. Op het dak laat ProRail zonnepanelen leggen die ruim negentig procent van het jaarlijks verbruik van het station zullen gaan opwekken. Ook worden er nieuwe trappen geplaatst en worden de voetgangers- en fietserstunnel opgeknapt. In de zomer van 2021 moet het vernieuwde station volledig klaar zijn.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Esther Geerts

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.