Jacob Zeeman vertrekt als topman bij Strukton Rail

Jacob Zeeman vertrekt als algemeen directeur bij Strukton Rail. Hij vertrekt vanwege een verschil van inzicht met Gerard Sanderink, topman van moederconcern Oranjewoud. Dat blijkt uit een intranetbericht in handen van SpoorPro. Een woordvoerder van Strukton Rail bevestigt dat Zeeman vertrekt vanwege ‘een verschil van inzicht’ en ‘de manier van samenwerken van de directie van Strukton Rail en Strukton Group op de langere termijn’.

Gerard Sanderink zal tijdelijk de rol van algemeen directeur van Strukton Rail op zich nemen. Hij werkt daarbij nauw samen met directeur Johan Oscarsson van de Strukton-vestigingen in Zweden, Denemarken en Noorwegen, directeur Tjark de Vries van Nederland en België en directeur Enrico Peola die Strukton Rail in Italië vertegenwoordigt.

Strategie

Zeeman stond sinds maart 2018 aan het roer van de spoorbouwtak van Strukton, maar werkt al sinds 1999 bij het bedrijf. Hij vervulde verschillende leidinggevende functies en directiefuncties. Sinds 2014 is hij voorzitter van de directie van Strukton Rail Nederland en sinds eind 2015 maakt hij eveneens deel uit van de directie van Strukton Rail. In zijn portefeuille zat Nederland, Short Line, Australië en de Verenigde Staten.

Zeeman heeft onlangs met het management de strategie van Strukton Rail bijgesteld naar aanleiding van COVID-19 en de plannen van ProRail en Trafikverket om de lange termijn-verantwoordelijkheid voor de prestatie van assets in eigen beheer te nemen. Het bedrijf heeft er daarom voor gekozen om zich de komende jaren te gaan focussen op ‘operational excellence’.

Financieel gezond

Het bedrijf gaat verder met het uniformeren van processen en systemen, het internationale ‘Project Management Office’ verder uitrollen, samenwerken over de landgrenzen en disciplines stimuleren en Strukton Rail weer financieel gezond maken.

Moederbedrijf Oranjewoud en Strukton Rail sloten het afgelopen jaar af met een negatief resultaat. In de eerste helft van 2020 noteerde Oranjewoud een nettoverlies van 10,3 miljoen euro. Over heel 2019 was het nettoresultaat van Oranjewoud 3,9 miljoen euro negatief tegenover een plus van 15,4 miljoen euro in 2018. Een winstdaling van 19,3 miljoen euro die vooral werd veroorzaakt door slechte prestaties bij Strukton Rail. Met name door een aantal onderhoudscontracten in Nederland en een groot contract in Denemarken. Beide contracten vallen onder het onderdeel railsystemen.

Droom

Zeeman gaf in zijn blog aan teleurgesteld te zijn over het niet kunnen meedoen aan de beheer- en onderhoudsconcessie in Australië. Hij schreef daarover in mei in een blog dat zijn ‘droom niet over was, maar slechts uitgesteld’. “Helaas is die droom bij Strukton voor mij nu over. Na bijna 22 jaar doet dat pijn.”

De topman geeft aan dat Strukton Rail als bedrijf ‘in een lastige fase’ zit, maar dat hij ervan overtuigd is dat het de moeilijkste periode achter zich heeft. “Onze strategie naar de toekomst staat. Het is niet mijn strategie, het is een strategie van mij en mijn team met als kern ‘operational excellence’. Ik ben trots op mijn team en ben ze dankbaar voor hun betrokkenheid, steun, inzet en vertrouwen. Ik heb er alle vertrouwen in dat we op weg zijn naar een mooie en gezonde toekomst.” Dat vertrouwen wordt volgens hem bevestigd door de cijfers die de onderneming in de afgelopen twee weken in de prognoses heeft gezien.

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.