Kantoor Inktpot ProRail Utrecht, foto: ProRail

ProRail moet 7,1 miljard aan belasting betalen voor omvorming tot zbo

Spoorbeheerder ProRail moet volgend jaar eenmalig 7,1 miljard euro aan de belasting betalen voor de omvorming van de organisatie van een besloten vennootschap naar een bestuursorgaan (zbo). Dat blijkt uit de begroting van het Infrastructuurfonds die op Prinsjesdag is gepubliceerd. Een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat geeft in een toelichting aan dat het ‘kostenneutraal’ gebeurt doordat er met geld tussen departementen wordt geschoven.

“Wij hebben met het ministerie van Financiën afgesproken dat het afdragen van het geld aan de belastingdienst kostenneutraal gaat zijn. Het ministerie van Financiën geeft ons eenmalig het bedrag van 7,1 miljard euro wat wij vervolgens aan ProRail geven. In feite is het een vestzak-broekzakoperatie”, aldus de woordvoerder.

Omvorming ProRail

Het kabinet is voornemens om 1 juli 2021 ProRail om te vormen tot zbo. Dit jaar is daarvoor het wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. De omvorming heeft zowel incidentele als structurele gevolgen voor de begroting van het Infrastructuurfonds, als gevolg van de veranderde fiscale positie van ProRail. Naast het belastingplichtig zijn moet de spoorbeheerder straks voldoen aan een aantal nieuwe wetten zoals de Wet Openbaar Bestuur (WOB), de archiefwet, en de rapportageverplichtingen over en toetsing van ict-projecten.

ProRail meldde in maart van dit jaar tijdens het SpoorPro Seminar over de omvorming van ProRail tot zbo het oordeel van de Belastingdienst af te wachten over welke activiteiten btw-plichtig zijn en welke niet en hoe deze in de financiële administratie en werkprocessen geïmplementeerd moeten worden.

Verbeteren OV

FNV Spoor vindt dat het geld voor de omvorming van ProRail veel beter kan worden geïnvesteerd in het verbeteren van het openbaar vervoer. “Dat is goed voor het personeel, de reiziger én de duurzaamheidsambities van dit kabinet”, aldus bestuurder Henri Janssen.

Het kabinet heeft bezuinigingen bij OV-bedrijven als voorwaarde gesteld voor coronasteun in de tweede helft van volgend jaar. De bonden vrezen daardoor een verschraling van het openbaar vervoer, voor medewerkers en reizigers. Marco Bouma, bestuurder FNV Streekvervoer: “Nu reizen er door corona minder mensen met het OV, maar als de OV-bedrijven moeten gaan snijden in dienstregeling en arbeidsplaatsen, komen we later in de knoop. Als het aantal reizigers en de vraag naar een robuuste dienstregeling weer op peil is, zal het OV niet op tijd aan die vraag kunnen voldoen.”

Omvorming ProRail

Volgens de bonden helpt het kabinet met de omvormingsplannen bij ProRail de zeer effectieve samenwerking tussen NS en de spoorbeheerder ‘om zeep’. Het kabinet wil van ProRail een zelfstandig bestuursorgaan maken. De hele spoorsector is tegen deze reorganisatie bij ProRail. Het gaat alleen maar problemen opleveren. Het is weggegooid geld”, aldus Janssen.

De bonden roepen kabinet en Tweede Kamer op te stoppen met de omvorming van ProRail en het vrijgekomen geld te investeren in het hele OV. Eric Vermeulen, bestuurder FNV Stadsvervoer: “Alleen dan hou je het kwalitatief hoogwaardige openbaar vervoer in ons land overeind. De reizigers verdienen dat, maar zeker alle OV-medewerkers. Die staan op verzoek van dit kabinet en met alle risico’s van dien, al vanaf het begin van de coronacrisis voor de reizigers klaar.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.