Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat

Compensatieregeling OV-bedrijven pas na 1 juni bekend

De financiële compensatieregeling voor vervoerders tijdens de coronacrisis is een ingewikkelde puzzel. Dat zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven donderdag tijdens een debat met de Tweede Kamer. Het streven was om de precieze afspraken over deze vergoeding op 1 juni te hebben gemaakt, maar die datum is niet gehaald.

Vervoerders liepen de afgelopen maanden veel reizigersinkomsten mis en dat is nog niet voorbij. De beschikbare capaciteit in het openbaar vervoer blijft namelijk ook na 1 juni beperkt. Dat vervoerders vier dagen voor de herstart van de reguliere dienstregeling nog steeds niet weten waar ze aan toe zijn, kon op weinig begrip rekenen van de meeste Tweede Kamerleden. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger sprak van een ‘gekke situatie’. “Vanaf 1 juni vragen we van deze bedrijven om weer volledig te gaan rijden en er is volstrekt geen financieel kader. Dat vind ik merkwaardig.”

Generieke regeling

De staatssecretaris antwoordde hierop dat ze graag had gewild dat de gesprekken met de verschillende vervoerders en concessieverleners inmiddels waren afgerond. “De gesprekken zijn vergevorderd en we werken hard aan de oplossing. Maar het is echt een complexe puzzel. Het gaat om zeer verschillende bedrijven met verschillende, financiële stromen. Tegelijkertijd wil je aan iedereen recht doen en moeten we op zoek naar een generieke regeling.”

Reizigersorganisatie Rover benadrukte donderdag het belang van financiële steun aan de OV-sector. De OV-sector houdt vast aan het weghouden van reizigers, omdat deze steun niet loskomt. “Regionale overheden, vervoerders en OV-reizigers worden belemmerd in het vinden van oplossingen door onvoldoende regie, tempo en slagkracht van de rijksoverheid”, schrijft Rover.

Concessies

Er kwamen tijdens het debat ook vragen over de gevolgen van de crisis op de huidige aanbestedingen. Het is al enige tijd duidelijk dat de crisis hier gevolgen voor heeft en onlangs werd de uiterste inleverdatum voor biedingen op Zaanstreek-Waterland uitgesteld. Uitstel van aanbesteding is dus onderdeel van het gesprek en daarvoor zijn mogelijkheden, vertelde Van Veldhoven. “Een concessie kan worden verlengd of er kan een tijdelijke noodconcessie worden gegund.”

Ze benadrukte echter dat dit vaak maatwerk is, terwijl het aan de andere kant niet altijd nodig is. “We zijn in gesprek met de concessieverleners of er reden is om hierin samen één lijn te trekken. We moeten hier zorgvuldig mee omgaan.”

Er zijn in de afgelopen weken meerdere vervoerders geweest die hun zorgen hebben uitgesproken over de gevolgen van de huidige crisis op aanbestedingen. Pedro Peters, voorzitter van OV-NL, vertelde onlangs tegen BNR dat de de huidige situatie ‘absoluut consequenties heeft voor nieuwe en lopende concessies’.

Lees meer in ons Dossier over het coronavirus.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.