Treinen, Deutsche Bahn, station Mainz, Duitsland

Deutsche Bahn krijgt miljardensteun voor coronaschade

De Duitse federale overheid en Deutsche Bahn werken aan een financieel steunpakket van circa 8 miljard euro. Het Duitse spoorbedrijf in staatshanden verwacht door de coronacrisis tussen de 11 en 13,5 miljard euro aan inkomsten mis te lopen de komende vier jaar.

Daarnaast wil Deutsche Bahn een verhoging van de door de bondsdag vastgestelde schuldlimiet. In de afgelopen jaren probeerde DB zijn schulden juist af te lossen, onder meer door dochterbedrijven Arriva en DB Schenker te verkopen. De schuld ligt momenteel op 24 miljard euro. De limiet bedraagt 25,4 miljard euro.

Herstel vanaf 2022

De situatie op het Duitse spoor kwam in de afgelopen twee maanden grotendeels overeen met die in Nederland. Driekwart van de treinen rijdt, maar het aantal reizigers is tot 90 procent lager dan voor de coronacrisis. Nu neemt het aantal reizigers weer geleidelijk toe, maar het niveau van voor de crisis voor het langeafstandsvervoer kan wellicht pas in 2022 bereikt kunnen worden, schat DB in de Duitse krant Frankfurter Allgemeine.

Alleen al op het langeafstandsvervoer leidt DB dit jaar waarschijnlijk meer dan twee miljard euro verlies. Vast staat dat alle bedrijfsonderdelen van DB het jaar eindigen met rode cijfers. Alleen de logistieke dochter Schenker maakt winst. Volgens de financieringsovereenkomst met de federale overheid, waar de krant Handelsblatt inzage in had, gaat in de komende vier jaar maximaal 400 miljoen euro winst verloren. DB Schenker verdient normaal gesproken ongeveer een half miljard euro per jaar. In totaal bedraagt de coronaschade elf miljard euro. In het ergste geval, als het herstel van het reizigers- en goederenvervoer pas na 2022 inzet, zullen de totale verliezen oplopen tot 13,5 miljard euro.

Om de gaten in de financiering op te vullen, is de federale overheid bereid om tot een nieuwe kapitaalinjectie. Zo’n 5,5 miljard euro in het beste geval en 6,7 miljard euro als het slechter gaat dan verwacht. Deutsche Bahn wil de helft van het tekort met eigen bijdragen dekken. Volgens het Handelsblatt zal naar verwachting ruim vier miljard euro worden bezuinigd door te besparen op materiaal- en personeelskosten. Andere bronnen spreken van 150 tot 180 miljoen euro. Verder zou de directie voor 2020 af moeten zien van bonussen. DB wil geen personeel ontslaan of geplande investeringen om het spoornetwerk te moderniseren op de lange baan schuiven.

Klimaatbescherming

Het spoor speelt een essentiële rol in het klimaatbeschermingsprogramma van de Duitse federale overheid. De federale regering besliste vorig jaar om 86 miljard euro extra te investeren in het staatsbedrijf om het spoorwegnet te moderniseren. Deze operatie is een van de onderwerpen tijdens de digitale conferentie RailTech Infra Forum die op 17 en 18 juni wordt gehouden.

Een woordvoerder van minister van Transport Andreas Scheuer (CSU) benadrukte in de Duitse media dat de steunmaatregelen nog niet definitief zijn toegezegd. Ook het ministerie van Financiën wil zich nog niet binden aan de plannen. Daarnaast was er vanuit de politieke oppositie veel irritatie over het feit dat zij de plannen voor steunmaatregelen via de pers moesten vernemen. Ook vanuit andere (goederen)vervoerders is veel kritiek op de beoogde extra staatssteun in Duitsland.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen:

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.